Volt – festivalen för elektronisk musik är tillbaka 9 juni!

Volt – festivalen för elektronisk musik är tillbaka!
Biljettsläpp fredag 2 mars

Volt – festivalen för elektronisk musik
Lördag 9 juni, 20.00–03.00

Lördag 9 juni samlas några av de starkaste lysande stjärnorna inom den elektroniska musiken i Uppsala. För fjärde året i rad samarrangerar Uppsala Konsert & Kongress och det hyllade radioprogrammet Ström i P2 en festival som är helt inriktad på den elektroniska musiken, i alla dess former. Volt 2012 blir starkare än någonsin, och samlar både de legender som skapade den moderna musiken och de experimenterande innovatörer som ständigt tar den vidare.

Under Volt kombineras spelningar av trendsättande DJ:s och banbrytande liveartister med interaktiv digitalkonst, VJ:s, unik videokonst och installationer. Allt äger rum i den fantastiska festivalmiljö som Uppsala Konsert & Kongress utgör. För dess hypermoderna arkitektur med sylvassa former, skarpa teknologi och förstklassig akustik gör Uppsala Konsert & Kongress till en av de bästa platserna i världen för en elektronisk musikfestival.

På Volt sprakar elektronisk musik i alla former: distinkt house och själfull techno möter stenhård dubstep och brusande ambient. Popcollage samsas med kompromisslösa experiment.

Volt presenterar stolt – 2012 års artister

DJ:s
Wolfgang Flür (DE, ex-Kraftwerk)
Under åren 1973-1987 var han medlem i pophistoriens viktigaste band. Idag gör han musik under namnet Musik Soldat och agerar både DJ och VJ. Under Voltfestivalen bjuder Wolfgang Flür på en nostalgisk resa i musik och bild.

Ikonika (UK)
Med sitt debutalbum Contact, Love, Want, Have på Hyperdub sprängde Ikonika gränserna mellan dubstep och 8-bitars dataspelsmusik. Som DJ spinner hon en exakt, välavvägd och precis mix av hård dubstep, garage, urban r’n’b, techno och house.

Live
Gudrun Gut (DE)
Hon var med i en tidig sättning av Einstürzende Neubauten. Hon var en av de geniala dilettanterna i Malaria! – och hon är grundare både av Berlins mytomspunna Ocean Club och skivbolaget Monika Enterprise. Gudrun Gut live är en elektronisk injektion från en veteran som ständigt förnyar sig själv.

Oneohtrix Point Never (US)
Daniel Lopatin/OPN är ytterst ansvarig för den nya våg av ambient som kommit från USA på senare år. Med samlingen Rifts, och i ännu högre grad med albumet Returnal satte han ambienten på kartan igen på allvar. Live förtrollar han med eteriska harmonier och snyggt skorrande oljudsmattor.

The Black Dog (UK)
I mitten av 90-talet var de ett av de stilbildande IDM-banden på Warp Records. Idag är sättningen annorlunda. Musikaliskt handlar det nu om sotsvart techno med sinne för både gnistrande vackra melodier och blytunga beats. Liber Dogma var ett av förra årets bästa technoalbum. Live är TBD ett väloljat dansgolvsmaskineri.

The Loud Objects (US)
Denna New York-trio skapar elektroniskt (o)ljud på saker som mikrochip, motorsågar och overheadprojektorer. Kunal Gupta, Tristan Perich och Katie Shima levererar alltid en fysiskt utmanande och oerhört fascinerande liveshow som inte låter, eller ser ut, som något annat i världen.

Jacaszek (PL)
Skivan Glimmer (2011) bevisade att han är en av de största inom post-classic-scenen. Jacaszeks sprakande, försiktiga beats och syntetiska melodier smältes där samman med varma toner från cembalo och klarinett. Detta musikaliska möte är ännu bättre live. Jacaszek och medmusikanter kommer att trollbinda Volt.

Differnet & Stig Larsson
På det kommande albumet ”Little Brittle” (släpps 2012) har Uppsalas stoltheter och electronica-pop-experimentalisterna Differnet samarbetat med författaren Stig Larsson. Mötet blev så lyckat att det utvidgats till en liveföreställning. Volt blir ett av de allra första tillfällen att beskåda detta unika möte.

Jonsson/Alter (Kontra-Musik)
”För att de med luftig lätthet, ickenostalgisk lekfullhet och snillrik känsla för melodier bevisar att det går att göra betonghård techno med en förtrollande mjuk yta” löd motiveringen då Jonsson/Alter tog emot Manifestpriset för bästa dans 2012. Denna lekfullhet kommer fullt ut till sin rätt när de spelar live.

Håkan Lidbo
De som upplevt mångsysslaren Håkan Lidbo på en riktig livespelning (nej, vi pratar varken Melodifestivalsmashups eller balettmusik) vet att det handlar om ilsken, skräpig electropunktechno med en galen glimt i ögat. Håkan kommer frälsa publiken på Volt i år – igen.

Fler akter tillkommer!

Voltbuss till Stockholm avgår 03.15 från Uppsala Konsert & Kongress till Stockholm Centralstation.

Arrangör
Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Ström i P2 www.voltfestivalen.se

Samarbetspartners
Goethe Institut, Polska Institutet, Center Stage.

Producent Patric Kiraly, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32