Årets Anna-Lisa Thomsonstipendiater är utsedda

Uppsala konstmuseum visar en utställning med årets Anna-Lisa Thomsonstipendiater i samarbete med Stiftelsen Anna-Lisa Thomson Till Minne 5 december 2015 – 10 januari 2016. Stipendiaterna erhåller ett stipendium på 50 000 kr vardera och är utsedda från avgångsklasser vid landets konsthögskolor. De fem stipendiaterna är Éva Mag och Jenny Palén, Konsthögskolan i Stockholm, Mourl Ferryman, Valands konsthögskola i Göteborg, Katrin Westman, Konsthögskolan i Umeå och Karin Hald, Konsthögskolan i Malmö. Utställningen har vernissage lördagen den 5 december 12.00-16.00 med invigning och stipendieutdelning 14.30.

Pressvisning:

Datum torsdag den 3 december eller efter särskild överenskommelse
Tid 13.00
Plats Uppsala konstmuseum, Uppsala slott, ingång E

Stiftelsen Anna-Lisa Thomson Till Minne bildades efter konstnären Anna-Lisa Thomsons (1905-1952) bortgång. Stiftelsens viktigaste uppgift är att dela ut stipendier till kvinnliga konstnärer i och för deras utbildning. Det första stipendiet delades ut 1955. Anna-Lisa Thomson var verksam som konstnär i Uppsala och som keramisk formgivare vid Upsala Ekeby under närmare tjugo år. Uppsala konstmuseum mottog en donation av keramiska föremål kort efter att Upsala-Ekebyfabriken lades ned 1978. Upsala-Ekeby keramiken utgör en stor del av museets samlingar där också Anna-Lisa Thomson finns representerad. 2015 års stipendiater erhåller ett stipendium på 50 000 kr vardera. Stipendiaterna är utsedda från avgångsklasser vid landets konsthögskolor. Uppsala konstmuseum visar i samarbete med stiftelsen en utställning där de fem stipendiaterna visar verk som representerar deras konstnärskap.

I år 2015 är det 60 år sedan det första stipendiet delades ut och stiftelsen har producerat en skrift om de gångna årens stipendiater. Årets utställning kommer därför att utökas med verk från ett urval av de tidigare stipendiaterna. De är Carin Ax 1955, Sonja Pettersson 1970, Britt-Inger Persson 1971, Sandra Ikse Bergman 1979, Gittan Jönsson 1981, Kajsa Mattas 1985, Carin Ellberg 1989, Carina Seth Andersson 1993, Johanna Karlsson 1997, Helena Laukkanen 1998, Filippa Arrias 1998, Anna Finney 1999, Petronella Eriksson 2000, Kristina Jansson 2001, Katarina Sundkvist-Zohari 2001, Hanna Beling 2001, Helena Blomqvist 2002, Veronica Brovall 2002, Sara Eriksson 2004, Loulou Cherinet 2005, Maria Nordin 2010 och Johanna Fjaestad 2012. Det kommer även att visas några av Anna-Lisa Thomsons verk, såväl keramik som måleri.

I år har stiftelsen utsett följande stipendiater från avgångsklasser vid landets konsthögskolor:

Mourl Ferryman, Valands konsthögskola i Göteborg,
för att i djärvt intrikat collage, fräckt och sofistikerat avtäcka mångbottnad fascination för identitet, hudfärg och feministiska ideal

Karin Hald, Konsthögskolan i Malmö,
för en elegant återanvändning av idé och materia från antikens palimpsest till modernismens readymades med associationer till system- och paradigmskiften och liksvepningen för en papperstidning i kris.

Éva Mag, Konsthögskolan i Stockholm,
för sin oroande skulpturala gestaltning av kroppens sårbarhet. Med lera, tyg och tråd skapar Eva Mág mänskliga lämningar som nålar fast betraktaren och kryper in under skinnet.

Jenny Palén, Konsthögskolan i Stockholm,
för hennes skickligt framställda videokonstverk Spacerabbit - tragikomiskt, fantasifullt igenkännligt och absurt på samma gång.

Katrin Westman, Konsthögskolan i Umeå,
för att hon på ett mycket känsligt sätt använder sig av färgernas och måleriets möjligheter för att skapa konst som berör.

För mer information
Daniel Werkmäster, museichef, Uppsala konstmuseum, 018-727 24 79, daniel.werkmaster@uppsala.se
Eva Björkman, marknadsförare/pressansvarig, 018-727 24 80, 0768-30 48 91, eva.bjorkman@uppsala.se
Kristina Rennerstedt, ordförande Stiftelsen Anna-Lisa Thomson Till Minne, 070 556 4725