(In)sidenotes – den första större separatutställningen i Sverige med den internationella konstnären Taus Makhacheva visas på Uppsala konstmuseum 31/1 – 3/3 2015.

TAUS MAKHACHEVA
(In)sidenotes
31 januari – 8 mars 2015
Uppsala konstmuseum

Pressvisning: torsdag 29 januari kl 13.00 eller efter särskild överenskommelse.
Plats: Uppsala konstmuseum, Uppsala slott, ingång E
Konstnären Taus Makhacheva närvarar under pressvisningen.

Med videon som främsta uttrycksmedel återvänder Taus Makhacheva till uppväxtens Dagestan. Hon tillhör den etniska gruppen avarer i Dagestan, men är även verksam i Moskva och på en internationell konstscen, med masterexamen från Royal College of Arts i London. Utställningen visas 31 januari – 3 mars och innehåller fotografi, objekt och videoverk ofta med performativa inslag från de senaste åren. Lördagen den 31 januari har utställningen vernissage på Uppsala konstmuseum med invigning 15.00 av Marlene Burwick, Kommunstyrelsens ordförande i Uppsala. På Köttinspektionen i Uppsala presenteras en parallell utställning med Taus Makhacheva och den dagestanska konstnärskollegan Musay Gayvoronsky 20-28 februari. I samarbete med haka-gruppen.

(In)sidenotes är den första större separatutställningen med konstnären Taus Makhacheva i Sverige. Med videon som främsta uttrycksmedel återvänder hon till uppväxtens Dagestan. Det kaukasiska bergslandskapet, i sin bländande skönhet, blir projektionsyta för en berättelse om klansamhällets traditioner, ett ryskt och sovjetiskt kolonialt förtryck, men också människans relation till naturen.

Utmärkande i Taus Makhachevas konstnärliga projekt är den dubbla identitet hon själv besitter. Inifrånperspektivet ger henne tillgång till specifika miljöer och sociala sammanhang. Samtidigt använder hon likt etnologen en distans i skildrandet av lokala traditioner och syn på könsroller. I de nyproducerade filmerna Super Taus föreslår konstnären en ny dagestansk kvinna som i sin pastorala nedtonade klädsel försetts med superkrafter för att både rucka på ”naturlagarna” i landskapet såväl som i samhället.

Till utställningen har Madina Tlostanova skrivit essän Border Sensibility. Madina Tlostanova är professor i filosofi i Moskva och forskar kring postsovjetisk kultur, konst och litteratur samt sociala rörelser.

PROGRAM

Lördag 31 januari 12.00-16.30
Vernissage: Taus Makhacheva,(In)sidenotes. Invigning 15.00: Marlene Burwick, Kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, inviger utställningen. Taus Makhacheva närvarar under invigningen.

Lördag 31 januari 13.30-16.00
Familjelördag: Super Taus – teckning och skulptur

Lördag 14 februari 14.00
Visning: Taus Makhacheva,(In)sidenotes

Fredag 20 februari 17.00-19.00
Vernissage: På Köttinspektionen Musay Gayvoronsky och Taus Makhacheva

Onsdag 25 februari 18.00
Samtal och visning: Konstnären Natasha Dahnberg samtalar med intendent Rebecka Wigh Abrahamsson om utställningen (In)sidenotes av Taus Makhacheva, om att söka kulturella rötter och konstnärens position som observatör och samhällsskildrare.

Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent, 018 727 24 84, rebecka.wigh-abrahamsson@uppsala.se
Eva Björkman, pressansvarig, marknadsförare/grafisk formgivare, 018 727 24 80, eva.bjorkman@uppsala.se
Hemsida: http://uppsalakonstmuseum.se

• Bibliotek, museum