Ny festival för performancekonst i Uppsala, REVOLVE Performance Art Days 6 - 14 maj

Uppsala har sedan länge en tradition av performancefestivaler som Friktioner och TUPP. Nu följs detta upp med REVOLVE Performance Art Days, en festival som uppstår på en mängd platser och sammanhang i Uppsala mellan 6 - 14 maj. Festivalen är initierad och organiserad av nystartade Köttinspektionen Dans, Uppsala konstmuseum, Uppsala Konsert & Kongress, samt i samarbete med Royal College of Art och Gustaf Broms.

Samarbetsparterna för Revolve har curerat separata programblock utan gemensamt tema eller linje. I stället har fokus legat på en rikedom av performativa uttryck och konstnärliga strategier som kan utmana, förstärka eller motsäga varandra. En programläggning som ger utrymme för motstridiga publikupplevelser, som hellre bildar kortslutning än harmoni. De skilda disciplinerna med bildkonst, dans och musik kan samtidigt smittas av varandra och festivalen lyfter fram de produktiva utbyten som idag sker inom fältet.

Köttinspektionen Dans presenterar konstnärskap som med olika konstnärliga strategier förhåller sig till frågor om makt och använder sig av performancesituationen och mötet med publiken för att uppdaga, avfärda eller omkullkasta rådande maktordningar och konventioner. I dessa verk finns ett problematiserande av var performanceverken börjar och slutar och publiken ges utrymme att vara en stor del av händelsen, både i stunden för verket och i reflexion efteråt. På Köttinspektionen visas verk av Marie Gavois och Michel Klöfkorn, May Woodhouse, Cecilia Germain, Moa Franzén, Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia samt Tove Salmgren.

Uppsala konstmuseums program spänner mellan upplevelse av färg i storslagna visuella gestaltningar mot stramt konceptuella undersökningar av språkliga begrepp. Den israelisk-amerikanska konstnären Tamar Ettun deltar i festivalen med separatutställningen The Yellow Who Wants och performance i Botaniska trädgården med gruppen ”The Moving Company”, tidigare visad i Bryant Park i New York. Ytterligare deltagare är Saskia Holmkvist,Liv Strand & Marcus Doverud samt den schweiziska konstnären Martin Chramosta. Gustaf Broms & Nigel Rolfe, två internationellt etablerade namn inom performancefältet, medverkar även som lärare och arrangörer för Performance Pathways, studenter från Royal College of Art. Under lördagen sker ett seminarium med Emily Roysdon, professor vid Konstfack. Genom Klara Lewis vill konstmuseet lyfta fram en ung talang från Uppsala som just nu har sitt internationella genombrott med Up, ett ljudkonstverk i museets trapphus.

Uppsala Konsert & Kongress bidrag till Revolve är den japanske ljudkonstnären Ryoji Ikeda som har spelningar på MoMa, Metropolitan Museum i New York och Haus für Elektronische Kunst i Basel på sin meritlista samt det prestigefyllda Prix Ars Electronica Collide@CERN. I verket datamatics [ver2.0] utgår Ikeda från ren data som råmaterial och källa för både ljud och bilder. Han är en mästare på att kombinera ljud och bild till en audiovisuell helhet, vilket gör hans spelningar till mer än konserter – de är bild-ljud-performances. Under festivalen visas även ett screeningprogram med performancevideo på UKK.

Konstnärer

Gustaf Broms & Nigel Rolfe (SE, UK) Martin Chramosta (CH) The Disengaged Free Jazz Orchestra - Kajsa Wadhia & Maria Stiernborg (SE) Tamar Ettun (US/IL) och/and The Moving Company med gäster, (US, SE)Moa Franzén (SE)Marie Gavois & Michel Klöfkorn (SE, DE)Cecilia Germain (SE)Saskia Holmkvist (SE/NO)Ryoji Ikeda (JPN)Klara Lewis (SE)Performance Pathway, studenter från Royal College of Art (UK)Tove Salmgren (SE)Liv Strand & Marcus Doverud (SE)May Woodhouse (Samonzora)

Festivalen genomförs med stöd frånUppsala kommuns kulturnämndKultur och bildning, Landstinget i Uppsala län, Artis Grant program, Konstnärsnämnden i Schweiz Pro Helvetia,Studieförbundet Sensus och i samarbete med Iaspis, Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer.Festivalens volontärer kommer bl a från Katedralskolan och GUC i Uppsala.

Information om hela festivalen och programmet: uppsalakonstmuseum.se/revolve
Köttinspektionen Dans http://kottinspektionen-dans.se
Uppsala Konsert & Kongress och konserten med Ryoji Ikeda: http://www.ukk.se/konserter/kalendarium/2016/ryoji-ikeda-6-maj/

Patric Kiraly, producent, Uppsala Konsert & Kongress, +46(0)18 727 90 32, +46(0)76 111 38 42, patric.kiraly@ukk.se