NORR PÅ SÖDER NÄR NY MUSIKSCEN TÄNDS

En ny musiksatsning kallad Norrbotten på USINE öppnar en ny musikscen på Södermalm med start den 27 april.

Först ut blir Fireside-profilen Kristoffer Åström.

-Det blir musik, mingel och lite party tänker vi, och fokus på Norrbotten, säger Michael Andreassen ägare av USINE.

Upprinnelsen till samarbetet är egentligen en tillfällighet. Ägarna till krogen USINE har vänner i Luleå och de började snacka om att hitta på ett skoj projekt tillsammans. Ett projekt som skulle handla om att underhålla och förena norrbottningar i Stockholm.

• -Ja, vi har goda vänner i Luleå. Det är ju lätt att tycka om norrbottningar så när denna idé poppade upp tände vi direkt. Känns sjukt skoj att vi fått till ett samarbete med Pär Soini och hans gäng på BD Pop. Det finns ju en uppsjö av bra artister i Norrbotten, och det blir fler hela tiden har vi förstått. Vi kommer att köra en torsdag i månaden med start den 27 april. Det blir musik, mingel och lite party tänker vi, säger Mickael Andreassen ägare av USINE.
  • -Det känns ju kalasbra att vi fått till detta samarbete. Det innebär att både etablerade artister och de som just startat sin karriär får en scen i huvudstaden. Vi vet att det finns massor av norrbottningar i Stockholm som älskar musik och att träffa andra norrbottningar, nu får de ett perfekt tillfälle, säger Pär Soini, VD för BD Pop.

Från BD Pop ser man detta som en möjlighet att sälja in Norrbottens artister för en större publik. Hittills har man planerat in tre datum med start sista torsdagen i april. Konsert nummer två sker den 25 maj (Kristi Himmelfärdsdag) och sedan den 15 juni.

För mer information kontakta:

Pär Soini, vd, BD Pop. 070-275 87 22

Michael Andreasson, USINE, 070-861 33 29

• Musik

• bistro
  • dryck
  • ileroi
  • kvarterskrog
  • mat
  • södermalm
  • möten
  • restaurang
  • usine
  • vin
  • musik
  • norrbotten
  • scen
  • underhållning

• Norrbotten

BD Pop är ett utvecklingsbolag för populärmusik från Norrbotten med uppgift att stödja regionala artister och musikproduktioner. BD Pop medverkar med kunskaper och kontakter, personella och ekonomiska resurser, med support- eller samproduktionsinsatser. Vi marknadsför det regionala musiklivet på nätet och i media, skapar kontakter och bygger nätverk.

BD Pop ägs av Norrbottens läns landsting och Norrbottenskommunerna Boden, Jokkmokk, Luleå, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Övriga kommuner i länet erbjuds att bli delägare.

Tim Karlsson

Presskontakt VD/KRÖGARE +46704676920