7 tips – så laddar du om efter semestern

Vi har nog alla känt den. Den hårda smällen av att komma tillbaka till verkligheten efter en semester. Men så måste det självklart inte vara! utbildning.se har samlat 7 tips som både underlättar din comeback till jobbet och bäddar för en framgångsrik höst.

1. Öppna inte mailen direkt

Lider du av tillbaka-från-semester-ångest är nog den sämsta medicinen att öppna mailinkorgen och översköljas av hundratals olästa mail. Det är kanske inte den bästa starten på dagen om motivation redan brister. Istället för att dyka med huvudet före rätt in i högen av arbetsuppgifter kan det vara en roligare idé att prata med dina kollegor istället. Du får en lite mjukare start på dagen och även en överblick över det viktigaste som hänt under din ledighet.

2. Börja smått

Se till att det första du gör inte är att leta efter den största tjuren att brottas med. Ta de lite enklare arbetsuppgifterna först och få ett bra flow i avbockandet på din to-do lista. Det gör att du kommer in i det snabbare och att den första tiden tillbaka inte känns lika tung. Ditt projekt att omorganisera hela organisationen eller skapa ett helt nytt filsystem kan gott vänta tills du är på banan igen.

3. Håll kalendern tom

Du kommer att ha tillräckligt mycket att göra dina första dagar tillbaka. Så försök att se till att inte boka upp första veckan och håll dig från att planera in första mötet klockan nio på måndagmorgonen. Du har säkert redan en full inkorg och flera arbetsuppgifter som efterfrågar din tid. Se till att gå igenom inkorgen och prioritera befintliga uppgifter innan du bokar in nya tidskrävande möten i kalendern.

Ta kontroll över Outlook!

4. Skriv ner

Först och störst. Rensa huvudet och se till att du skriver ner de arbetsuppgifter du har. Se även till att du skriver prioriteringsordning och hur lång tid varje arbetsuppgift kommer kräva. En enkel och betrodd matris som du kan använda dig av är att gradera varje arbetsuppgift med ifall de är brådskande eller kan vänta, samt ifall de är viktiga eller inte viktiga. Då får du en enkel överblick över de uppgifter som är mest kritiska och som du bör ta itu med först.

5. Ta raster

Den första tiden tillbaka på jobbet är det många som känner att de måste kavla upp ärmarna och arbeta stenhårt för att städa undan de arbetsuppgifter som hopat sig under semestern. Risken är då att du snabbt eroderar din redan sköra arbetsmoral. Se därför till att ta pauser. Ta en extra kopp kaffe eller en kortare bensträckare utomhus för att fylla på energinivåerna under dagen. På så sätt ser du till att du håller dig motiverad hela första veckan och inte kör slut på dig själv innan eftermiddagsfikat på måndagen.

6. Schemalägg kom-ikapp-tid

Med största sannolikhet kommer du tillbaka till gamla arbetsuppgifter som du lämnade när du gick på semester. Lika troligt är att din inkorg är fylld av ett flertal nya. Låt oss vara ärliga, du kommer inte att hinna beta av allt detta under din första dag. Se bara till att boka in den tid som krävs för att hinna plocka upp även de gamla bollarna. På så sätt kan du sprida ut dina arbetsbörda och säkerställa att du har tid nog för att hinna med nya såväl som gamla uppgifter.

Varför inte gå en kurs i personlig effektivitet?

7. Håll semesterkänslan vid liv!

Det är lätt att fastna i negativa känslor när den härliga semestern är över och du återigen är slav under väckarklockans gälla visa. Undvik denna pessimistiska fälla genom att fortsätta planera roliga saker på din fritid! Jobbhösten må vara igång, men sommarens värme och ljus hänger med oss ett tag till. Så se till att fylla de fortsatt långa kvällarna med sådant du hade gjort om du fortfarande hade semester. På så vis blir inte chocken av vardagen lika hård och det blir lättare att möta både arbetsuppgifter och kollegor med glädje.

• Företagsutbildning

• guider och inspiration