Heta trender i utbildningsbranschen

Digitala plattformar för lärande blir allt vanligare. utbildning.se presenterar här de hetaste trenderna i utbildningsvärlden just nu. Gör plats för flippade klassrum, botar och Moocs!

TREND 1: FLIPPED CLASSROOM – LÄR DIG TVÄRTOM

Flipped Classroom är precis som namnet antyder en studieform där man vänt på den traditionella undervisningen. Istället för att undervisa i klassrummet och sedan skicka hem kursdeltagarna med hemläxa har många utbildningsföretag nu börjat inse fördelarna med ett tvärtom-tänk.

I ett Flipped Classroom streamar kursdeltagaren istället föreläsningen hemifrån och utför sedan uppgifterna på plats i kurslokalen där kursledaren finns tillgänglig för frågor och handledning. Fördelarna med denna undervisningsform är många. När kursdeltagaren väljer att streama en föreläsning kan hon stoppa, spola tillbaka, googla och ta till sig informationen i sin egen takt. Kursledaren får dessutom mer tid till att besvara frågor och ge faktiskt handledning. Undervisningen blir på så sätt mer individanpassad än traditionella föreläsningar.

TREND 2: THE RISE OF THE BOTS

Vi använder oss allt mer av färdigprogrammerade botar idag, såsom Siri. Men hur får vi in robotar i utbildningssyfte? Ett lysande exempel är Jill Watson, lärarassistenten som skapades i syfte att assistera studenter i Artificial Intelligence vid Georgia Tech. Efter bara ett par månaders träning kunde hon besvara studenternas många frågor online. Trots att eleverna studerade just AI var det ingen som reflekterade över att personen bakom namnet Jill Watson i själva verket var en robot. Kan en bot vara lösningen för att öka effektiviteten även i din dagliga verksamhet?

TREND 3: MOOC – DAGS ATT SKALA UPP?

MOOC (Massive Open Online Course) är en avgiftsfri distanskurs på nätet där undervisningen finansieras av tilläggstjänster, exempelvis examination. Användaren streamar föreläsningen som är kostnadsfri, närhelst hon önskar. Fenomenet är ännu störst i USA och Asien, men även i Sverige har bland annat Karolinska Institutet och Lunds Universitet anammat denna undervisningsform. MOOCs har funnits i ett par år och blivit så populärt att vissa kurser har tiotusentals besökare. Undervisningsmetoden går hand i hand med vårt mer individanpassade samhälle, där vi själva vill styra över när och var vi konsumerar något.

TREND 4: VÅGA VIDEO!

Våra medievanor är under stor förändring. De traditionella medierna såsom print, TV och radio tappar varje år marknadsandelar och bygger därför digitala upplagor och videoplattformar. Faktiskt har den totala mediekonsumtionen inte ökat så mycket under det senaste decenniet, vi har helt enkelt flyttat vår mediekonsumtion till nya kanaler, såsom YouTube, Instagram och Facebook. Facebook säger att år 2020 kommer 80% av allt som publiceras i nätverket att utgöras av rörligt material. Vi har sagt det förut och säger det igen, våga video!

Artikeln är ett utdrag ur utbildning.se:s senaste Barometer. För att läsa om fler trender och de senaste nyheterna inom utbildningsbranschen hittar du Barometern här: https://issuu.com/utbildning.se/docs/utbildningsbarometern_2018

• utbildningsbranschen
  • flipped classroom