Topp 15: hetaste juristkompetenserna 2018

utbildning.se tar för andra året i rad temperaturen på de hetaste kompetenserna för jurister. Är du välformulerad, pedagogisk och social? Sitter du samtidigt på en juristexamen? Då har du alla förutsättningar för att knipa en tjänst som jurist. Följ med oss i årets gallring av de hetaste kompetenserna för jurister 2018.

Som föregående år är det en examen som väger allra tyngst. Men i årets omgång delas första platsen med allt vanliga kompetensen driftighet. Spännande nog ser vi att en förmåga att kunna formulera sig i tal och skrift har klättrat högt på listan. Att vara välformulerad placerar sig på plats tre, föregående år rymdes den inte ens på listan.

Förutom rätt erfarenhet och relevant examen är det tämligen entydigt att jurist är ett socialt yrke där "mjuka" egenskaper som social kapacitet, positivitet, samarbetsförmåga och pedagogisk framtoning är av största vikt. Emellan dessa egenskaper återfinns egenskaper som brukar dyka upp oavsett yrke – som t.ex. kreativ, initiativtagande, detaljmedveten, stresstålig och ansvarsfull.

Topplista – 15 hetaste kompetenserna för jurister

1. Driven 39,3 %
1. Examen 39,3 %
3. Välformulerad 31,3 %
4. Detaljmedveten 27,7 %
5. Samarbetsvillig 24,1 %
6. Positiv 20,5 %
7. Analytisk 17,9 %
7. Flexibel 17,9 %
9. Stresstålig 17,0 %
10. Ansvarsfull 16,1 %
10. Kreativ 16,1 %
10. Pedagogisk 16,1 %
13. Social 15,2 %
14. Initiativtagande 13,4 %
15. Strukturerad 10,7 %

Nu och då

De flesta kompetenser återfinns i någon form på listan från föregående år men det har skett en noterbar omsvängning av kompetenserna. En av anledningarna till detta kan vara att vi sedan årsskiftet har uppdaterat vår metod än aning, i syfte att leverera ännu högre kvalité när vi genomför en kartläggning.

Arbetsmarknad för jurister

Vår undersökning visar att i ungefär hälften av alla län står efterfrågan på jurister i balans, inom resterande län är det mycket liten konkurrens om jobben. Stockholms län och delar av syd-Sverige befinner sig i balans, men Göteborgs län visar på mycket liten konkurrens om jobben. Större delen av norra Sverige visar också liten konkurrens om jobben, med undantag för Jämtlands län som är i balans. Däremot kan det vara en tuffare arbetsmarknad att slå sig in på för nyexaminerade, då många platsannonser efterfrågar ett par års erfarenhet.

Utbildning och lön

För att få tillträde till juristyrket krävs att du har slutfört juristprogrammet på högskolenivå. Programmet tar 4,5 år slutföra och finns på flera högskolor landet över. Snittlönen för jurister är 47 400 kr.

Heta kompetenser

Mot slutet av juni genomförde utbildning.se en kartläggning av de hetaste kompetenserna inom juristyrket. Totalt granskades 112 annonser för jurister av olika slag, åklagare, företagsjurister, domare, advokater och förvaltningsjurister är att nämna några. Efter sommaren kommer vi bland annat att undersöka kompetenskraven för projektledare, kommunikatörer och försäljare.

Frågor

Vi på utbildning.se törstar alltid efter kunskap. Gör du det också och kanske mer specifikt kring denna undersökning eller någon av våra andra? Då är ni mer än välkomna att kontakta oss på info@utbildning.se.

Källa: Arbetsförmedlingen & Statistiska Centralbyrån.