Så här glada blev Katarina Lindberg, rektor på Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå och Leif Lahti, direktör på Utbildning Nord när de mottog stafettpinnen för Arctic Skills av Kirkenes vgs. Foto: Aija Nilsen

Arctic Skills till Övertorneå 2020

Utbildning Nord tillsammans med Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå kommer att stå som värd för Arctic Skills 2020. Det stod klart i veckan när tävlingen för elever på yrkesprogram i Barentsområdet gick av stapeln i Kirkenes.

Arctic Skills-partnerskapet består idag av 25 yrkesskolor från Barentsområdet. Från Norrbotten ingår förutom Utbildning Nord och Gränsälvsgymnasiet Tornedalsskolan från Haparanda. Arctic Skills partnerskapet har som mål att bl.a öka statusen och intresset för yrkesutbildning och därmed ge näringslivet bättre tillgång till yrkesarbetare i sina regioner.

Ny partner

Arctic Skills bygger på konceptet World Skills. Utbildning Nord tillsammans med Gränsälvsgymnasiet är ny partner i Arctic Skills. Rektorn för Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå, Katarina Lindberg, motiverar partnerskapet.

- Arctic Skills är ett tillfälle för eleverna på yrkesprogrammen att få visa sina förmågor inom yrkesämnena, men också ett tillfälle att visa på kreativitet och initiativförmåga, samtidigt som de kan knyta kontakter med ungdomar från andra länder i Barentsområdet. Det är också mycket positivt att yrkeskunnande uppmärksammas, och att yrkesutbildningarna på det här viset får en högre status. Vi behöver kunniga yrkesmän och kvinnor, och det är brist på arbetskraft inom dessa yrken.

Yrkesutbildningarna lyfts

- Nästa år fyller Utbildning Nord 50 år och vi ser eventet som ett utmärkt sätt att kunna lyfta betydelsen och intresset för yrkesprogrammen. Jag är övertygad om att statusen för yrkesutbildningarna är på väg upp, för utan skickliga yrkespersoner stannar världen. Vi tror även att ett sådant här arrangemang kan öka intresset hos de studerande att jobb i ett annat land då man träffar ungdomar från Barentsområdet, avslutar Leif Lahti direktör för Utbildning Nord.

I snart 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se