Gränsgångarna fick information

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2018 05:38 CET

Päivi Koivupalo från Nordkalottens Gränstjänst i Haparanda-Torneå informerade gränsgångarna på Utbildning Nord om viktiga regler.

Nyligen höll Päivi Koivupalo från Nordkalottens Gränstjänst information till anställda på Utbildning Nord som bor i Finland men pendlar till jobbet i Övertorneå eller Hedenäset, sk gränsgångare

Det var Erkki Oravainen som är yrkeslärare på plåtteknik som tog initiativ till arrangemanget och bjöd in Päivi.

- Vi är ganska många, faktiskt närmare 20 %, som är sk. gränsgångare. Det är många regler som vi som gränsgångare behöver känna till, allt från hur skatten ska betalas in till hur man söker pension. Därför var det ypperligt att få en genomgång av allt från SINK- skatt, sjukvård, vad som händer om man blir arbetslös och hur man söker pension, förklarar Erkki Oravainen.

Nordkalottens Gränstjänst hjälper såväl privatpersoner och företag med information om regler och förordningar som man som gränsgångare berörs av. Gränstjänst kartlägger även gränshinder och tar sådana frågor vidare till Gränshinderrådet om det inte går att hitta lokala eller regionala lösningar.

I snart 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se

Kommentarer (0)

Kommentera