Ny direktör utsedd

Ny direktör utsedd

Stiftelsen Utbildning Nordkalottens (Utbildning Nord) nuvarande direktör Sture Trolis förordnande som direktör går ut 30 juni 2016. Styrelsen har efter en noggrann rekrytteringsprocess, i samarbete med rekryteringsbyrån Experis AB, Luleå och lokala fackombud, glädjen att tillkännage att Leif Lahti tillträder som ny direktör från 1 juli 2016.

Leif Lahti arbetar idag som HR-chef vid Stiftelsen Utbildning Nordkalotten. Bland drygt 60 sökande till tjänsten från Finland, Sverige och Norge, är Leif Lahti den som bäst uppfyllde kravprofilen när det gäller relevant utbildning, arbetslivserfarenhet, ledarerfarenhet och erfarenhet från arbete i en nordisk kontext och mot en nordisk arbetsmarknad. Leif Lahti har bred erfarenhet från flera skolformer samt etablering av skolverksamhet och företagsledning.

– Styrelsens sammantagna bedömning är att Leif har goda förutsättningar för att framgångsrikt driva Stiftelsen Utbildning Nordkalottens verksamhet mot uppställda kort- och långsiktiga mål, avslutar Ingunn Hagen, styrelseordförande för stiftelsen.

Kort fakta
Stiftelsen Utbildning Nordkalotten, (Utbildning Nord) i Övertorneå är en unik samnordisk anordnare av yrkesutbildningar för de finska, norska och svenska arbetsmarknadernas behov. Verksamheten regleras av en fyraårig överenskommelse mellan ländernas regeringar och stiftelsens stadgar. Stiftelsens styrelse består av sex ledamöter, två från respektive land. En direktör har ansvaret for stiftelsens operativa drift med ett förordnande på 4-8 år.

I 40 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk frisör, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2008. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se