Pilvi Ryökkynen, utbildningschef för byggutbildningarna och Leif Pääjärvi, utbildningsstrateg känner sig taggade till tusen.

Utbildning Nord satsar på byggutbildningar

Norra Sverige och Nordkalottområdet har en mycket stark arbetsmarknad. Det byggs som aldrig förr och kommer att göra så under en lång period framåt med de investeringsbeslut som tagits i t.ex. Skellefteå, Malmfälten och investeringsbeslutet på 1,6 miljarder EUR som Metsä Group gjort nyligen för en ny massafabrik till finska Kemi; finska skogsindustrin största investering genom tiderna. Utbildning Nord satsar nu på byggutbildningarna för att kunna möta upp det ökade behovet på arbetsmarknaden.

Behöver anställa fler utbildare

För att kunna möta upp behovet och kunna ta emot fler studerande till byggutbildningarna så behöver fler utbildare anställas.

- För närvarande söker vi en utbildare, ett byggproffs med bred erfarenhet från byggsidans olika yrkesgrupper och går utvecklingen som vi förutspår kommer vi att behöva förstärka vårt utbildarteam med fler personer, säger Pilvi Ryökkynen som är utbildningschef för byggutbildningarna.

Utbildning Nord har nyligen förnyat sin ansökan hos Byggindustrins yrkesnämnd (BYN) och nyligen fått förnyat godkännande som utbildningsgivare och anordnare av valideringar enligt BYN:s valideringsmodell.

- BYN:s godkännande är framförallt viktigt när det kommer till anställningsbarheten på den svenska arbetsmarknaden, framhåller Pilvi Ryökkynen men vi är också på tåna och anpassar byggutbildningarna till respektive lands utbildningssystem och krav.

Utveckla dialogen med branschen

En del i Utbildning Nords satsning är också inrättandet av en ny tjänst som Utbildningsstrateg.
Den 8 februari klev Leif Pääjärvi in i den nya rollen efter att ha arbetat 28 år inom Arbetsförmedlingen.

- Det största hindret för jobbtillväxt på nordkalotten är bristen på arbetskraft med rätt kompetens. En del i min roll är att utveckla dialogen med branschen för att vi som utbildningsanordnare ska kunna leverera bästa möjliga nytta till företagen som behöver rekrytera. Vi är taggade till tusen för att matcha vårt utbud med behoven, säger Leif Pääjärvi, Utbildningsstrateg på Utbildning Nord.

För ytterligare information med anledning av pressmeddelandet kan du kontakta Pilvi Ryökkynen, Utbildningschef för byggutbildningarna, mobil +46 70 555 14 74 eller Leif Pääjärvi, Utbildningsstrateg, mobil + 46 73 0763797.

I 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 65 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se