Skolan rustar för att möta ett växande Stockholm

Stockholm växer med omkring 20 000 personer per år. Om tio år kommer grundskoleeleverna i Stockholms stad att vara 27 000 fler än idag. Det innebär både nya möjligheter och utmaningar.

För att möta elevökningen behöver 5 000 nya lärare anställas och staden planerar för att bygga ett tiotal nya grundskolor. Skolan har en stor betydelse för att Stockholm ska uppfattas som en attraktiv, trygg och tillgänglig stad för boende, företagande och besökare.

Under 2012 fortsätter vi att arbeta för att Stockholms skolor ska hålla världsklass och sätta elevens lärande i centrum. Skickliga lärare är grunden för att vi ska lyckas och satsningen på kompetensutveckling  och karriärtjänster för lärare fortsätter. Andra viktiga satsningar är läxhjälp på skolan och på fritids, fler platser vid stadens attraktiva gymnasieskolor och en ny internationell grundskola.

Läs mer om hur vi rustar skolan för att kunna möta alla nya elever i vår bilaga som finns i DN idag eller som pdf här.