Stockholmspedagoger nominerade till Guldäpplet

Hela sex lärare i Stockholm stads skolor är nominerade till lärarstipendiet Guldäpplet. Stipendiet delas årligen ut till de som förnyat lärandet med stöd av IT.

De nominerade är: Claes Eriksson, Klastorpsskolan, Monica Elgholm, ESS-gymnasiet, Daniel Barker, Norra Real, Lili Kapper, Klastorpsskolan, Katarina Lycken Rüter, Östra Reals gymnasium och Peter Lissenko, Åsö Vuxengymnasium. Vem eller vilka som blir årets vinnare avslöjas den 30 oktober på Skolforum på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Guldäpplet delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor lokalt, kommunalt och gärna även nationellt. Stockholm har haft flera nominerade de senaste åren och för två år sedan fick Årstaskolans Martin Fernström och Josef Sahlin stipendiet. I år är sex Stockholmspedagoger nominerade. Beskrivningarna av deras arbete är hämtade ur nomineringarna.

Claes Eriksson, teamet Piloten 5, Klastorpsskolan i Stockholm
Claes har på ett föredömligt sätt utvecklat skolan och ämnet teknik, IT och elevernas färdigheter att använda sig av digitala möjligheter och sociala medier.

Monica Elgholm, ESS-gymnasiet, ESS Motivation, Münchenbryggeriet
Som IT-pedagog gör hon ett fantastiskt arbete för alla elever.

Daniel Barker, lärare i matematik och fysik, Norra Real i Stockholm
Arbetssättet som Daniel använder sig av kallas Flipped Classroom där eleverna förbereder sig inför lektionerna genom att titta på hans filmade teorigenomgångar på internet. Sedan används hela lektionen till ett elevaktivt arbete med bland annat digitala responsenheter.

Lili Kapper, Klastorpsskolan, Stockholm
Lili har dragit igång arbetet med webbpublicering på Klastorpsskolan i Stockholm. Klassen har bland annat startat kungsholmsuppfinnare.se som inspirerar lärare och elever på Kungsholmen till kreativ teknikundervisning.

Katarina Lycken Rüter, lärare i svenska, religion, filmkunskap, Östra Reals gymnasium
När Katarina Lycken Rüter blev med iPad kunde hon också börja utforska "the flipped classroom", den pedagogiska modell där lärargenomgångarna till stor del läggs utanför lektionstid och den praktiska tillämpningen av kunskaper och färdigheter prövas och utvecklas i klassrummet.

Peter Lissenko, Åsö Vuxengymnasium, Stockholm
Peter Lissenko nomineras för sina insatser i arbetet med skolans Internetplattform Moodle.

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är Stiftelsen DIU/Datorn i Utbildningen, grundare och koordinator, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund samt Tieto Education, Healthcare & Welfare AB och Netsmart AB.