ROSS TENSTA OCH KTH UTBILDAR FRAMTIDA ARKITEKTER

Teknikprogrammet med inriktningen samhällsbyggande och miljö i nära samarbete med Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE) vid KTH. Sedan några år tillbaka har KTH etablerat sin ordinarieverksamhet i Ross Tenstas lokaler där orienteringskurser mot samhällsbyggande och arkitektur erbjuds.

”I samarbetet mellan KTH och Ross Tensta gymnasium kommer arkitekter och samhällsplanerare från praktiken varvas med forskare från våra olika institutioner i undervisningen.  Våra studenter på plats i Tensta kommer att tjäna som mentorer och inspiratörer till vidare studier inom högskolan.  Vår ambition är att medverka i skapandet av en spännande lärandemiljö i ett av Stockholms mest expansiva områden”, säger Stefan Petersson, Föreståndare KTH i Tensta.

Inriktningen samhällsbyggande och miljö ska ge kunskaper om och färdigheter i samhällsbyggande, miljö och arkitektur. Den ska behandla byggande och miljöfrågor ur ett brett perspektiv, såväl tekniskt, ekologiskt och estetiskt som ekonomiskt och socialt.

Jag tror att vi genom en satsning på Teknikprogrammet med en inriktning som förbereder eleverna för en framtida karriär som arkitekter är helt rätt i tiden. Vi har sedan länge haft ett bra samarbete med KTH, att vi nu fördjupar samarbetet och startar en utbildning tillsammans är en utveckling i rätt riktning”, säger Inger Nyrell, Rektor på Ross Tensta gymnasium.

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst teknik- och naturvetenskap men även inom andra områden. Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i teknik och teknisk utveckling.

Kontaktperson: Inger Nyrell, Rektor (inger.nyrell@stockholm.se)
Tel  08-50837901
Ross Tensta gymnasium, Hagstråket 11
16363 Spånga. T-bana Tensta