Stockholms stads kommunala skolor öppna som vanligt

Fackförbundet Kommunal har varslat om konfliktåtgärder från den 29 april klockan 00.00. Varslet gäller bland andra skolvaktmästare och skolmåltidspersonal.

De kommunala grundskolorna och fritidshemmen samt de kommunala gymnasierna i Stockholms stad är öppna som vanligt och ordinarie schema gäller.

- Utbildningsförvaltningen har ett ansvar för att verksamheten också under en arbetsmarknadskonflikt fungerar och att konsekvenserna gå grund av konflikten minimeras. För oss är det viktigt att det i våra skolor råder trygghet och studiero också under en arbetsmarknadskonflikt, säger personalchef Astrid Norderfeldt.

I de skolor där all skolmåltidspersonal är uttagna i strejk kommer skolmåltider inte att kunna serveras. Vårdnadshavare som har barn i berörda skolor, har därför uppmanats att skicka med barnen matsäck till skolan.

Information om vilka grundskolor respektive gymnasier som inte kommer att kunna servera mat till eleverna finns på respektive skolas webbplats. I grundskolans veckobrev till vårdnadshavare har också information skickats ut.

Ytterligare information lämnas av personalchef Astrid Norderfeldt, 08- 508 33 767.

Vi på utbildningsförvaltningen arbetar utifrån visionen om en bra utbildning för alla barn i Stockholm, oavsett bakgrund. Stockholms stads skolor är öppna för alla. Elevernas förutsättningar, deras motivation, lärandet och vart de är på väg är vårt fokus. Stadens skolor är väl ansedda och det är alltid nära till en skola med hög kvalitet. Från förskola till gymnasium har elever och föräldrar ett stort inflytande och möjlighet att välja mellan ett brett utbud av olika pedagogiska inriktningar.