Barnjury från Uppsala utser Barnens romanpris 2015

Vilken är årets bästa bok för 9-12-åringar? Det ska en barnjury från Tiundaskolan i Uppsala diskutera i programserien Barnens romanpris som har premiär 7 oktober i P1. Fem sjätteklassare läser fem nominerade böcker, diskuterar och utser en lycklig vinnare.

Barnens romanpris, som är ett samarbete mellan UR och Sveriges Radio, arrangeras för sjätte året i rad och leds för första gången av Manuel Cubas.

– Samtalen med barnjuryn ger fler dimensioner till böckerna. För genom barnjuryns reflektioner landar varje historia i hjärtat, hjärnan och ger oss samhällsperspektiv, säger programledaren Manuel Cubas.

Utdrag ur de nominerade böckerna kommer att läsas upp av Özz Nûjen och skådespelerskan Gloria Tapia.

De nominerade böckerna till Barnens romanpris 2015
Lite mer än en kram av Mårten Melin, Rabén & Sjögren
Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long, Opal
Berättelsen om Taur av Bengt Tollesson, Idus förlag
Inmurade av Lena Ollmark, B Wahlström
Vi ses i Obsan av Cilla Jackert, Rabén & Sjögren

Alla de fem nominerade böckerna kommer att finnas som talbok. Flera av böckerna kommer också finnas som ljudbok.

Året Bokskola
Den vinnande boken kommer att utses av en barnjury bestående av femteklassare från Årets Bokskola: Tiundaskolan i Uppsala. Medlemmarna i juryn är: Abel Mesfin, Matilda Stenerhag, Jesper Thorsbrink, Oskar Bergström och Molly Brus Thurfjell. Reserver: Lina Edelbrock och Adam Cleusix.

Om Barnens romanpris
Barnens romanpris arrangeras för sjätte året i rad. Det är ett unikt pris där en barnjury läser och bedömer fem nominerade böcker som vänder sig till 9-12-åringar och är utgivna under hösten 2014 och våren 2015. Prissumman är 50 000 kr. Barnens romanpris är ett samarbete mellan UR:s barnredaktion och Sveriges Radios kulturredaktion.

Barnens romanpris startades 2010 på initiativ av kulturjournalisten Kerstin M. Lundberg och Ylva Mårtens, producent för programmet Barnen i P1, för att främja barns läsning. I år har Ylva Mårtens fått två priser för sitt arbete med Barnens romanpris, Gulliverpriset från Ibby och Eldsjälspriset från Svenska barnboksakademin.

Sändningstider
Barnens romanpris 2015 sänds under sju onsdagar kl. 13.20 med start 7 oktober i P1. Vinnaren avslöjas 11 november kl. 13.20. Ett pristagarporträtt sänds 18 november kl. 13.20 i P1.

Sändningstider P4:
Barnens romanpris 2015 sänds under sju söndagar kl. 08.05 med start 11 oktober. Vinnaren avslöjas 15 november kl. 08.05. Ett pristagarporträtt sänds 22 november kl. 08.05 i P4.

Programmen kommer även att finnas i UR Play och Sveriges Radio Play.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Ylva Mårtens, producent för Barnens romanpris
ylva.martens@sverigesradio.se