Bland mobbare och mobboffer - ny dokumentärserie i P3 om barn, för barn!

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 14:44 CEST

Hur känns det att sitta instängd på en toalett under rasterna i skolan bara för att man är så rädd för sina klasskompisar? Varför finns det grupptryck och kan det vara synd om den som mobbar? I radioserien "Bland mobbare och mobboffer" står barns berättelser om mobbning och dess konsekvenser i centrum. Under 5 veckor kommer vi att få följa med på djupet i barns uppriktiga berättelser om en kränkande eller utsatt situation.

Premiär P3 söndag 19 april kl. 07:40 samt P2 Repris måndag 20 april kl. 13:30 samt på ur.se i UR PLAY.

11-åriga Blanca Carmona leder programmen som sänds i fem delar med olika teman. Vi får höra skrämmande historier från utsatta barn, men också från dem som har mobbat själva. Serien tar upp det nya ämnet E-mobbning och problematiken att inte ens få vara ifred när skolan slutat och man sitter hemma vid sin dator.

I varje program samtalar Blanca Carmona med vuxna experter från bland annat Friends och Bris. De berättar om gruppdynamik, förklarar varför mobbing kan uppstå och ger tips på hur man kan våga vara sig själv. Experten hjälper barnen som lyssnar att ge berättelserna en djupare innebörd och mening.

Sist i varje avsnitt finns en krönikör som ger sin personliga historia om hur det kan vara att bli mobbad, eller att mobba.

I den första delen ”Vad är mobbing”? berättar flera olika barn om vad mobbning är för dem. Så här beskriver en 12-årig flicka hur hon tänkte när hon mobbade sin klasskompis.

-Jag gillade inte henne. Jag ville vara med de andra men hon kom hela tiden. Jag mobbade henne, hon fick inte vara med och så. Jag tog hennes vänner ifrån henne, men vi blev vänner sen. Jag vet inte varför. Flicka 12 år

Ulrika Lövholm från Friends ger sin syn på vad mobbning egentligen är och vad man kan göra åt det. Hon förklarar att det är offret som bestämmer om han eller hon är mobbad, ingen annan.

UR är ett fristående public servicebolag som sänder i SR:s och SVT:s kanaler samt driver Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.