Dubbelvinst för UR i årets Kristallengala

Under kvällens Kristallengala blev det rekordvinst för UR, som prisades med dubbla utmärkelser inom kategorierna Årets realityprogram (Zero Impact) och Årets dokumentärprogram (Say Something). En historisk seger då det är första gången som UR kammar hem två stycken Kristaller.

Det svenska tv-priset Kristallen belönar det bästa inom svensk tv och är en återkommande summering av det gångna tv-året. I kategorin Årets realityprogram var det UR-produktionen Zero Impact som fick ta emot statyetten. I programmet utmanar Özz Nûjen fyra familjer att byta livsstil och förändra sin vardag under 30 dagar. Målet är att sänka koldioxidutsläppen och minska sin klimatpåverkan.

– Otroligt kul att vi vann! Speciellt när vi hade sån konkurrens i den här kategorin. Extra roligt är det ju att det är ett format som vi själva har utvecklat, på ett tema som många har sagt var omöjligt att göra i TV, säger Maria Bertell, producent på UR.

Förra året vann UR en Kristall med dokumentären My Life, my lesson. Den här gången fick systerfilmen Say Something ta hem vinsten i kategorin Årets dokumentärprogram. I filmen får vi följa Isabells väg in i vuxenlivet, där varje dag är en kamp för att glömma den våldsamma uppväxten. Ett hudnära porträtt av en mamma och en dotter som kämpar med att förstå och förlåta varandra trots det oförståeliga våldet som de båda blev offer för.

– Vi är otroligt stolta över att för andra året i rad vinna en Kristall för Årets dokumentärprogram. Att barn och ungas röster får ta plats är en viktig del av UR:s uppdrag. I den här samproduktionen har regissören Åsa Ekman återigen lyckats med att förmedla en stark bild av en tuff verklighet, säger Anna Birgersson-Dahlberg, kompetenschef på UR.

– Jag är verkligen stolt och glad över att UR för andra året i rad tar hem pris i Kristallen. UR gör skillnad i människors lärande och det känns otroligt kul att Kristallen uppmärksammar våra viktiga produktioner, säger Christel Tholse Willers, VD på UR.

UR hade i år även rekordmånga nomineringar till det svenska tv-priset. Förutom Zero Impact och Say Something så var Geografens testamente Europa, PK-mannen och Skolpojkarna med och tävlade under kvällen.

Se Zero Impact och Say Something på UR Play.

För intervjuförfrågningar kontakta pressansvarig Malin Nyberg, 073-7750060