Hilbes Biigá vinnare av UR:s kortfilmspris

Vinnare av UR-priset för bästa kortfilm blev Hilbes Biigá regisserad av Marja Bål Nango. En samisk kortfilm som speglar ilska, kärlek, leda bland ungdomar en varm sommarkväll.

I kortfilmen Hilbes Biigá får vi följa Máigon och hennes bästa kompis Ánne-Sire som bor i en liten by på den arktiska tundran där midnattssolen lyser. De två tonårstjejerna är uttråkade i sin lilla by och vill ha äventyr. De beslutar sig för att lifta och men det är inte helt riskfritt. Filmen är regisserad av Marja Bål Nango.

Juryns motivering: Till en film som går bortom stereotyperna och som skildrar tonårsupproret på ett trovärdigt sätt. Med ett kraftfullt skådespeleri, regisserat med känslig hand, blir det en historia att känna igen sig i, i en miljö som sällan speglas utifrån ett ungdomsperspektiv.

UR:s hedersomnämnande gick till filmen Suleima regisserad av Jalal Maghout. Filmen porträtterar Suleima, en kvinna från landsbygden utanför Damaskus, och visar de intellektuella och sociala förändringar hon upplever.

UR-priset för bästa kortfilm delas ut varje år ut till en film på något av språken arabiska, danska, engelska, finska, franska, isländska, italienska, japanska, jiddisch, kinesiska, meänkieli, norska, romani chib, ryska, samiska, spanska eller tyska. Det ska vara en angelägen film som ger den unga publiken lust till språk och kultur. Det vinnande bidraget erbjuds licensiering av UR.

• vinnare
  • hilbes biigá