I väntan på jätteskalvet

På under en minut förvandlas den livliga storstaden Port-au-Prince på Haiti till bråte. En jordbävning har drabbat landet och hundratusentals människor omkommer. I UR:s Kunskapsdokumentär följer vi nu forskare som med ny teknik och ny kunskap arbetar för att kunna upptäcka de svårfångade underjordiska signaler som gör att vi kan förutsäga massiva skalv och avvärja dess förödande konsekvenser.

Onsdag 14 mars kl. 23.00 i SVT2.

I början av år 2010 drabbades världen av två fruktansvärda jordbävningar, först på Haiti och snart därefter i Chile. Forskare anade att jordbävningarna skulle komma – men kunde inte utfärda någon varning. Hittills har ingen lyckats förutsäga exakt när ett stort skalv kommer att inträffa.

I dokumentären I väntan på jätteskalvet får du följa forskare som med hjälp av den senaste tekniken och den senaste kunskapen om jordens temperamentsfulla innandöme arbetar febrilt för att kunna fånga upp de signaler som kan avslöja en kommande jordbävning. Du får bland annat veta mer om de ytterst känsliga mätinstrument som används för att upptäcka de tysta skalvvågor som vibrerar genom jordskorpan strax innan ett stort skalv. Mätning av dessa tysta och svårfångade förtrupper från underjorden är en lovande metod som kan möjliggöra några få, men värdefulla, sekunders förvarning. Ögonblick som kan vara tillräckliga för att rädda människoliv och förhindra förödelse.

Kontakt: Karoline Malitzki, pressansvarig
E-post: karoline.malitzki@ur.se