Ny kanalchef för Kunskapskanalen

Asta Dalman från UR blir ny kanalchef för Kunskapskanalen Hon tillträder tjänsten vid årsskiftet. - Att jobba med Kunskapskanalen är att få jobba med det bästa som UR och SVT har att erbjuda, säger hon.

Asta Dalman går från tjänsten som programinköpare och internationell koordinator på UR till kanalchefsjobbet på Kunskapskanalen. Hon har jobbat inom Nordvisionens faktagrupp och är för närvarande också ordförande i EBU:s expertgrupp Science and Knowledge.

- Kunskapskanalen får nu en kunnig och engagerad chef med stor erfarenhet från internationell fakta- och dokumentärproduktion. Asta Dalmans bakgrund som programinköpare är också något som kommer att spela stor roll i att stärka kanalens position som det självklara alternativet till de breda kanalerna, säger Johan Grafström, utbudschef på UR.

Helena Olsson, programbeställare på SVT om rekryteringen:

- I Asta Dalman får Kunskapskanalen en mycket kunnig och passionerad företrädare. Hennes ledaregenskaper och erfarenheter kommer vara mycket värdefulla i utvecklandet av kanalens särart.

Asta Dalman tillträder tjänsten som kanalchef vid årsskiftet.

Kunskapskanalen ingår i Public Service-utbudet och är ett samarbete mellan SVT och UR.