Ny tv-serie för unga: UR skildrar romernas historia

Sverige var ledande inom rasbiologisk forskning, människor utsattes för tvångssterilisering och alla hade inte rätt att gå i skolan. 1900-talet var ett mörkt århundrade i Sveriges historia. Den romska befolkningen drabbades hårt. Nu lyfter UR berättelserna som inte hörts förut. Serien ”Romernas historia 1900-tal” har premiär den 9 april i SVT2 och på UR Skola.

Att få bo i en lägenhet, med rinnande vatten och en dörr man kan låsa, det var som paradiset på jorden. Det berättar Allan Demeter i UR:s nya program om romernas historia under 1900-talet. Han bodde i tältläger och husvagn under hela sin uppväxt. Först som 19-åring fick han tillgång till en riktig bostad. Året var 1963.

Allan är en av de medverkande i Romernas historia 1900-tal, en serie som fokuserar på fyra teman; bostadssituationen, skolgången, förföljelsen och Förintelsen. I varje program berättar människor ur de olika romska grupperna om sina erfarenheter. Vi möter yngre och äldre som har upplevt att inte få gå i skolan, att bli etniskt registrerad, att vara diskriminerad på bostadsmarknaden, bli barnhemsplacerad och att hantera arvet efter Förintelsen.

De senaste åren har skolan fått tydligare riktlinjer om att undervisa om Sveriges nationella minoriteter. Romernas historia 1900-tal vänder sig till högstadieelever och kan tas in i undervisningen kring den nationella minoriteten romer i historia- och samhällskunskap.

– När vi har varit ute i skolorna och pratat med elever har de blivit oerhört nyfikna. De vill lära sig mer om Sveriges nationella minoriteter. ”Varför vet vi inte det här redan?”, frågar de. I den här serien får de möta personer som modigt delar med sig och visar en del av Sveriges historia som fler bör få ta del av, säger Thérèse Amnéus, producent på UR.

Romernas historia 1900-tal visas 17.00 varje söndag i SVT2 med start 9 april och finns tillgängliga på URskola.se från den 7 april.

Om avsnitten

Serien består av fem avsnitt à 15 minuter. Medverkar gör bland andra: Allan Demeter, Maria Dimetri, Marina Kaj, Sunita Memetovic, Mirelle Gyllenbäck, Kurt Magnusson, Marcela Kovacsova, Berith Kalander och Rita Prigmore.

UR sänder flera program om historia under 2017

Den 7 maj sänds Romernas nittonhundratal med Dolly och Dusan, som riktar sig till mellanstadieelever, i SVT2 samt på UR Skola.

Historien om Sápmi berättar samerna historia från istid till nutid i alla fyra länder som Sápmi sträcker sig över. Serien görs i tre olika språkversioner (Nord-, Lule- och sydsamiska) och kommer att sändas i både SVT, NRK och YLE.

I Nationen möter vi nya hjältar och nya perspektiv på Sveriges historia. Serien sätter strålkastarljuset på Sveriges hungerkravaller, historiska transpersoner, nationalstatens tillblivelse, kvinnliga pionjärer, uppkomsten av bostadspolitik, synen på människor med funktionsnedsättning, slavhandel och svensk neutralitet. Serien hade premiär 15 mars i SVT1 och finns på UR Play.