Säsongspremiär för teckenspråkstolkade nyheter för barn

UR-programmet Lilla aktuellt skola teckenspråk gjorde succé när det började sändas i januari i år. Nu är det dags för en ny säsong av det populära nyhetsprogrammet som ger teckenspråkiga barn nyheter på deras eget språk. Det första avsnittet sänds 22 augusti i Barnkanalen.

Lilla aktuellt skola teckenspråk är det första nyhetsprogrammet på teckenspråk för mellanstadiebarn i Sverige. Programmet började sändas i januari 2013. Väldigt snabbt efter premiären började flera specialskolor för döva barn avsätta en hel timme i veckan till att titta på programmet och diskutera nyheterna med varandra. Lilla Aktuellt skola teckenspråk har blivit en viktig källa till samhällskunskap för döva och hörselskadade barn.

– Den respons vi har fått på programmet visar att Lilla aktuellt skola teckenspråk verkligen fyller en funktion och ett behov. Det är ett angeläget och viktigt program och jag är jätteglad över att nu få göra programmet igen, säger Sarah Remgren, en av programmets två programledare.

Lilla aktuellt skola teckenspråk sänds på torsdagar kl. 14.45 i Barnkanalen med start 22 augusti. Höstens säsong består av totalt 17 avsnitt. Det betyder att teckenspråkiga mellanstadiebarn får nyheter och reportage på sitt språk under hela hösten. Programmet leds av Sarah Remgren och Gabriella Della Morte Pålstam och teckenspråkstolkas av Sara Karlsson, Christoffer Hellöre och Kalle Rönnåsen.

• barnprogram
  • pressbild
  • sveriges utbildningsradio
  • public service