Vår samiska kamp – om samiskt liv

UR:s Vår samiska kamp handlar om samernas situation i dag. Du möter människor från hela Nordkalotten som berättar om sina erfarenheter och om sin kamp för erkännande av den samiska identiteten och kulturen. Serien sänds på SVT1 med start onsdag 26 mars kl. 22.30.

UR:s Vår samiska kamp skildrar samiskt liv ur ett kulturell, socialt och historiskt perspektiv. Du möter människor från hela Nordkalotten som berättar om sina erfarenheter och om sin kamp. Hur förhåller sig samer till identitet och arv i dag?

Du får följa med till norska Kåfjord där man har startat en av världens största urfolksfestivaler. Du träffar också flera personer som pratar om det samiska livet och kulturen. Mari Boine lyfter med olika medel fram arvet som numera har erövrat internationellt erkännande. Suvi West tar humorn till hjälp när hon bemöter myter och fördomar. Ante Aikios familj lever under delar av året på den samiska kulturen och säljer upplevelser till turister i finska vintersportorten Levi. Ole Henrik Magga bor på en av de få platser där samiskan är ett vardagsspråk.

Niila Inga kan visa på hundraårig användning av jorden i Laevas sameby, men har inga papper på egendomsrätt. Området har rika mineraltillgångar och det finns intresse för att starta en ny gruva. Niila oroar sig för att familjens framtid kan ödeläggas.