Viktiga musikskildringar i prisbelönta Pop och politik

Sveriges bästa musikprogram i radio är tillbaka. I fjärde säsongen av Pop och politik hör du nya oförglömliga historier och viktiga samhällsskildrande musikdiskussioner. Annika Norlin, Siw Malmkvist, Christer Sandelin och flera andra artister bjuder på samtal kring teman som hämnd, olja, väder och telefoner. Kvinnor ges som vanligt stort utrymme – utan att det blir en serie om kvinnor i musikhistorien. Anna Charlotta Gunnarson fortsätter dessutom att lyfta fram kvalitén i musik som inte alltid får det erkännande den förtjänar.

Lördagar kl. 11.00 i P4, start 9 juni.

– Vi har synliggjort hits och kvinnor och gett lyssnarna ahaupplevelser kring musik som många dansat till utan en tanke på vad den säger om sin samtid, säger Anna Charlotta Gunnarson, programledare och producent för Pop och politik och fortsätter:

– Synen på musik har faktiskt förändrats i takt med Pop och politik och jag tror att vi har haft en betydande roll i den förändringen. I dag lyfter alltfler bloggar och redaktioner fram denna förbisedda del av musikhistorien. Nu fortsätter vi att påverka och visar hur mycket dignitet och viktig nutidshistoria det finns i populärmusiken.

Lagom till sommaren är 2011 års vinnare av Stora radioprisets kategori Årets musikprogram tillbaka i radion med tio nya program. Anna Charlotta och redaktionen tar sig an den ena låten efter den andra och resonerar tillsammans med sina gäster kring dess plats och betydelse i samhället.

Annika Norlins låt Allt som är ditt blir startpunkten för en diskussion med frågor om huruvida det är ok att hämnas en våldtäktsman eller önska dödsstraff åt en terrorist. Siw Malmqvist berättar om sin låt Flickor bak i bilen, varpå du hör rallybruden Ewy von Korff berätta sin storslagna historia om hur hon överraskade hela världen när hon med livet som insats vann det mansdominerade Argentinarallyt år 1962. Christer Sandelin erinrar tiden då man vakade vid hemtelefonen i väntan på ett viktigt samtal. Du hör också växeltelefonisternas historia – yrkesgruppen som klockades när de skulle kissa.

Andra gäster är Kenneth Gärdestad, Peo Thyrén, Gonza, CajsaStina Åkerström och Mia Kempff. Sista programmet, Best of, rymmer det bästa från tidigare säsonger och du hör Björn Ulvaeus, Mona Sahlin, Army of Lovers, Anders Borg och Lill-Babs.

För avsnittstexter se bifogat pdf-dokument.

Anna Charlotta Gunnarson är journalist, författare och dramatiker. Hon är också en känd tv- och radiopersonlighet. I vintras var hon med i På spåret för tredje gången, där hon och lagkamraten Ylva Hällen åter tog sig till semifinal. Anna Charlotta sitter också med i Gomorron Sveriges nöjespanel.

Anna Charlotta och flera av de medverkande finns tillgängliga för intervjuer.