Anna Ileby/Skytteanska stiftelsen

Årets Skytteanska pris tilldelas professor Amartya Sen

2017 års Skytteanska pris för enastående bidrag till statskunskapen tilldelas Amartya Sen, Thomas W. Lamont Professor vid Harvard University.

Amartya Sen får priset för sin mångsidigt inriktade gärning som ”kombinerar insikter om människans sårbarhet med kunskaper om den demokratiska politiska maktens unika möjligheter att lindra och avhjälpa denna utsatthet”.

Amartya Sen är av indisk härkomst, och har sedan decennier varit knuten till Cambridge i England, Harvard i USA och till Delhi University i Indien. 1998 mottog han Riksbankens pris till Alfred Nobels minne och har använt dessa pengar för att starta Pratichi Trust i Indien och Bangladesh som särskilt arbetar för kvinnors rättigheter till utbildning och sjukvård.

Priset delas ut vid en ceremoni vid Uppsala universitet den 30 september 2017.

Fakta om priset:
1622 inrättade dåvarande universitetskanslern Johan Skytte den skytteanska professuren i statskunskap och vältalighet. Idag är det troligen världens äldsta fortfarande aktiva professur i statsvetenskap. De gårdar som var en del av den ursprungliga donationen finansierar fortfarande både forskning och det skytteanska priset. Priset och en prissumma på 500 000 kronor delas ut av Skytteanska stiftelsen vid Uppsala universitet till den som gjort det ”mest värdefulla bidraget till statskunskapen”. I år delas priset ut för 23:e gången.

Läs mer om årets pristagare i Li Bennich-Björkmans (innehavare av den skytteanska professuren) understreckare i dagens Svd.

Läs mer om Skytteanska priset på stiftelsens webbplats.

För mer information kontakta Michal Smrek, informatör vid Skytteanska stiftelsen, tel: 070-0664926, e-post: Michal@skytteprize.com

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7