Avknoppningsföretaget Olink sluter viktigt avtal

Upptäckten som lett fram till en världsunik metod för att undersöka mänskliga proteiner och deras funktion gjordes vid Uppsala universitet för några år sedan. Denna vecka presenteras metoden av avknoppningsföretaget Olink och nye samarbetspartnern Abnova på en stor cancerkonferens i USA.

- Abnova är ett av världens största företag som tillverkar antikroppar i syfte att studera mänskliga proteiner. Med deras enorma repertoar av bindare och Olinks tekniker kan man undersöka effekter som tidigare aldrig kunnat undersökas. Förhoppningen är att fler företag blir intresserade, säger professor Ulf Landegren, vars grupp utvecklat metoden.

Metoden är så unik, att företaget inte gynnas av draghjälpen som konkurrens mellan fler liknande företag ofta skapar. Istället blir det viktigt att hitta rätt samarbetspartner. Och enligt Ulf Landegren kan det nya samarbetet bli en framgång.

- Abnova får inte exklusiv rätt till metoden, då skulle de behöva stå för betydligt större del av kostnaderna - istället öppnar Olink för samarbete även med andra företag på marknaden.
- Det är sympatiskt på så sätt att det ger alla möjlighet att framställa bättre reagens. Det gynnar forskningen och indirekt på sikt även vården, säger Ulf Landegren.

Med metoden, som kallas proximity ligation assay technology, kan man snabbt och med hög känslighet detektera proteiner och hur dessa interagerar med andra molekyler eller modifieras. Det ger en unik möjlighet att förstå proteiners funktion vid olika sjukdomstillstånd, som t ex cancer.

Forskargruppen fortsätter nu med metodutvecklingen. Den ska bli ännu bättre.

- Nu får vi ett svar i taget, målet är att få hundra svar samtidigt vilket kommer att ge en fullödigare bild av proteinerna, säger han.

Olink och Abnova presenterar denan vecka metoden vid 100th Annual Meeting of American Association of Cancer Research.

Läs mer om Olink och Abnova.

För mer information, kontakta Ulf Landegren, tel: 018-471 49 10, 070-896 26 04, ulf.landegren@genpat.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7