Christina Garsten ny SCAS-föreståndare. Foto: Eva Dalin/Stockholms universitet

Christina Garsten ny SCAS-föreståndare

Christina Garsten har utnämnts till ny föreståndare för Swedish Collegium for Advanced Study (SCAS). Hon efterträder Björn Wittrock, som var en av kollegiets tre grundare. Garsten tillträder den 15 augusti.

- Att få förtroendet att leda en forskningsmiljö som SCAS är fantastiskt inspirerande och utmanande. I en föränderlig och globaliserad värld behöver akademisk frihet och kvalificerad forskning värnas och synliggöras. SCAS har här en väsentlig roll att fylla, både nationellt och internationellt, säger Christina Garsten.

Hon är sedan tidigare förtrogen med SCAS verksamhet. Under höstterminen 2000 var hon fellow in residence och sitter dessutom sedan flera år tillbaka i urvalskommittén för kollegiets Pro Futura Scientia-program.

- Vi är väldigt glada att ha kunnat rekrytera Christina Garsten till detta viktiga uppdrag. Hon är en väletablerad forskare med breda ledarerfarenheter, och har alla förutsättningar att leda SCAS utveckling och befästa kollegiets unika position, nationellt och internationellt, säger Anders Malmberg, styrelseordförande vid SCAS och prorektor vid Uppsala universitet.

Christina Garsten är professor i socialantropologi vid Stockholms universitet och ordförande för Score (Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor). Hennes forskning är inriktad mot organisationsantropologi, med särskilt fokus på globaliseringsprocesser, deras kulturella och sociala dynamik, och framväxten av nya former för transnationell styrning. Hennes nuvarande forskning fokuserar på amerikanska och europeiska tankesmedjors roll i utformandet av arenor för global politik. Garsten har varit gästforskare vid ett flertal utländska universitet, bl. a Stanford University, University of Cambridge och École des Hautes Études en Sciences Sociales.

För mer information kontakta:
Anders Malmberg, styrelseordförande vid SCAS: tel: 070-4250175 e-post: anders.malmberg@uu.se
Christina Garsten, tillträdande föreståndare vid SCAS: tel: 070-534 06 24, e-post: christina.garsten@socant.su.se

Swedish Collegium for Advanced Study (SCAS) är ett nationellt institut för avancerade studier, med organisatorisk hemvist vid Uppsala universitet. SCAS ingår i gruppen av nio världsledande sådana institut, däribland IAS Princeton och Wissenschaftskolleg (Berlin) liksom i nätverket av 22 europeiska institut. Det är en unik plats som ger optimala förutsättningar för nyfikenhetsstyrd grundforskning i en flerdisciplinär och internationell miljö med strängt utvalda nya forskare varje år. Ca 3/4 av dem finansieras externt via flera program. Det största är ett program för forskare bortom det postdoktorala stadiet, Pro Futura Scientia, som stöds av Riksbankens Jubileumsfond. Verksamheten bedrivs i Linneanum och Prefektvillan i Botaniska trädgården i Uppsala och den närbelägna Villa Therese Andersson.

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7