Mångsidig psykologistuderande utsedd till Årets Uppsalastudent

Årets Uppsalastudent 2013 är Kajsa Asplund. Hon studerar vid psykologprogrammet och får priset för uppvisad mångsidighet samt för sitt driv och entreprenörskap. Utmärkelsen delas ut i samband med dagens Anders Wall-föreläsning i universitetsaulan.

Motiveringen lyder:
Kajsa Asplund har visat prov på mångsidighet, driv och entreprenörskap. Hon har vid sidan av framgångsrika studier byggt upp föreningen Psykologdagen Uppsala, som syftar till att föra psykologistudenter och näringsliv närmare varandra genom en arbetsmarknadsmässa.  Hon har på olika sätt omsatt kunskaper från sin utbildning till tjänster i näringslivet. Bland annat har hon initierat nya projekt inom sitt arbete vid konsult- och utbildningsföretaget Psykologfabriken AB (grundat av Årets Uppsalastudent 2010, Hoa Ly). Kajsa har även varit engagerad i utbildningsfrågor, bland annat i institutionsstyrelsen, och arbetat ideellt inom Röda Korset.

Utmärkelsen Årets Uppsalastudent delas ut av Anders Walls stiftelse. Första gången var år 2000. Utmärkelsen ges till en student vid Uppsala universitet som:

- utmärkt sig för goda, kreativa insatser vid Uppsala universitet,
- deltagit i kår och/eller nationsliv, eller gjort särskilda insatser till stöd för andra studenter, alternativt utvecklat entreprenörskap med anknytning till universitetets utbildnings- eller övriga verksamhet.

Priset består av ett stipendium på 100 000 kronor.

För mer information och kontaktuppgifter till pristagaren kontakta Irene Johansson, Uppsala universitet, tel: 018-471 17 04, e-post: irene.johansson@uadm.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7