Nytt material lagar tänder och kotfrakturer

Tand- och sjukvården letar ständigt nya material som kan förbättra vårdmöjligheterna. Jesper Lööf har i sin avhandling arbetat med ett ämne som både kan minska risken för karies efter ingrepp i munnen och reparera kollapsade ryggkotor. Disputationen äger rum den 12 september vid Uppsala universitet.

Ny forskning vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet, har identifierat ett material som kan underlätta för både tandvården och ortopedin. Jesper Lööf visar i sin avhandling att kalcium-aluminat har ett antal egenskaper som dagens material saknar.

- Behovet av nya dentala och ortopediska material är stort, säger Jesper Lööf. Kalcium-aluminat har potential att lösa flera av problemen som dagens material uppvisar.

Kalcium-aluminat som biomaterial är ett relativt nytt och outforskat område där kompetens från Uppsala och Uppsala Universitet ligger i framkanten av utvecklingen. När kalcium-aluminat kommer i kontakt med saliv och kroppsvätska bildar det ämnet apatit, som är mycket likt materialet i tänder och skelett. Det bidrar till att det inte irriterar tandens pulpa. Det ger också en väldigt tät övergång mellan materialet och tanden, vilket minskar risken att bakterier ska samlas i skarven och ge upphov till kariesangrepp. Ämnet har även flera egenskaper som gör det attraktivt för ortopedin. En är att det inte blir så varmt när det stelnar.

- Det är en viktig egenskap, säger Jesper Lööf. Tidigare material utvecklar höga temperaturer under härdningen, vilket kan vara ett problem när man ska använda materialet inne i kroppen.

Jesper Lööf fortsätter nu sitt arbete med att ta fram produkter baserade på kalcium-aluminat på företaget Doxa AB i Uppsala. Bland annat har man tagit fram ett dentalt cement för att cementera kronor och bryggor. De arbetar också med är ett cement som reparerar kollapsade ryggkotor.

- Cementet stabiliserar de trasiga kotorna, vilket gör att smärtan försvinner, berättar Jesper Lööf.

Två material testas för närvarande i tre olika kliniska studier i Europa och USA.

Jesper Lööf kommer från Skara i Västergötland.

För mer information kontakta Jesper Lööf, mobil 070-324 34 91, e-post angstrom.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7