Östersjöveckan i Almedalen samlar kunskap och debatt om Östersjön under samma tak

Vilka miljöfrågor är mest brännande och vilka samarbeten krävs för att utveckla en helhetssyn på Östersjön? Dessa och många fler frågor kommer att diskuteras under Östersjöveckan, ett nytt initiativ från Uppsala universitet och Forum Östersjön. Parallellt med Almedalsveckan hålls en rad aktuella och angelägna seminarier och diskussioner i Almedalsbiblioteket, Visby.

I Visby, mitt i Östersjön, samlas forskare, politiker, debattörer och andra intressenter under Almedalsveckan för att gemensamt diskutera frågor om hållbar utveckling, naturskydd och demokrati i Östersjöregionen under en vecka – Östersjöveckan. Bakom initiativet står flera universitet, forskningscentra och forskningsfinansiärer, internationella organisationer och stiftelser, miljöorganisationer och Östersjönätverk, regionala och lokala myndigheter. Initiativtagare är Forum Östersjön och Uppsala un rsitet.

- Det pågår viktig forskning om Östersjöregionens utmaningar på flera olika lärosäten och center runt Östersjön och viktig kunskap finns utspridd i många olika organisationer. Med Östersjöveckan vill vi samla ihop detta betydelsefulla kunnande och passa på att belysa och debattera Östersjöns och regionens framtid ur en mängd olika perspektiv, säger Eva Åkesson, rektor vid Uppsala universitet.

Förbättrad havsmiljö, stark och hållbar tillväxt och minskade ekonomiska klyftor är några av de teman som kommer att tas upp under veckan.  Östersjöveckan bjuder in till en serie seminarier och evenemang där utmaningar och möjligheter i Östersjöregionen tas upp ur ett historiskt, biologiskt, ekologiskt, geografiskt, ekonomiskt, politiskt, kulturellt och mänskligt perspektiv.

Under Östersjöveckan är också de politiska partierna inbjudna för att utveckla och debattera den Östersjöpolitik de kommer att gå till val på.

- De senaste 10 till 12 åren har det skett ett radikalt omtänkande när det gäller Östersjön. Genom HELCOM:s Baltic Sea Action Plan och EU:s vattendirektiv och nya fiskepolitik har problemen identifierats, ambitioner och mål lagts fast och processer anvisats för en ny ansvarsfull politik, säger Allan Larsson från Forum Östersjön, initiativtagare till Östersjöveckan.

- Dock bygger genomförandet av politiken på att nationer, regioner, kommuner, organisationer och enskilda intressenter vidtar åtgärder. Därför kommer vi i hearingen med de politiska partierna att ägna stor uppmärksamhet åt ”åtgärdsunderskottet” och begära besked om vilken politik partierna vill föra under de kommande fyra åren för att Sverige ska ta sitt ansvar för Östersjön, säger Allan Larsson.

För dem som inte kan vara på plats i Almedalen går det bra att följa seminarierna i direktsändning över webben.

Se hela Östersjöveckans program

Östersjöveckan har skapats på initiativ av Uppsala universitet och Forum Östersjön.

Övriga arrangörer och finansiärer är Council of the Baltic Sea States (CBSS), Världsnaturfonden WWF, ÖstersjöInitiativet, Havsmiljöinstitutet, Havs- och vattenmyndigheten (HaV), Baltic Sea Action Group (BSAG), Formas, IVL Svenska Miljöinstitutet och Stockholm Resilience Centre.

Kontaktpersoner Östersjöveckan:

Uppsala universitet: Pernilla Björk, kommunikationsdirektör: tel: 070-2911524 e-post: pernilla.bjork@uadm.uu.se  eller
Projektledare Siv Ohlsson, Uppsala universitet, tel: 070-1679059, e-post: siv.ohlsson@uadm.uu.se
Östersjösamordnare, Uppsala universitet, Campus Gotland: Gunilla Rosenqvist, tel: 0498-108250, mobil 0703-768 158
Forum Östersjön: Allan Larsson, tel: 0702-21 22 23, e-post: allanlarsson@telia.com

Kontakt med programansvariga för de olika dagarna kan lämnas av Siv Ohlsson.

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7