​Dramatik, kaos och seger för Marcus Palnér när V8 Thunder Cars gästade Rudskogen

Marcus Palnér, Team Pampas, tog sin andra V8 Thunder Cars-seger i karriären när han vann det andra heatet på Rudskogen. Det första vanns av mästerskapsledaren Mattias Lindberg efter att Alexander Graff uteslöts för att ha använt ett icke inmärkt däck – en misstag av teamet som kostade dyrbara poäng i kampen om titeln.

– Skönt att kunna bevisa både för mig själv och alla som har hjälpt till att det är här vi ska vara när allt funkar, säger Palnér. Det var ett stabilt race, jag fick en bra start, fick hugg på Lindberg och kunde ta mig om. Han närmade sig när jag gjorde ett misstag – det var extremt stressande men det gör saken ännu skönare.

Mattias Lindberg som körde över mållinjen som tvåa i det första heatet fick lyftas ur sin bil med svåra nervsmärtor i armen.

– Jag fick problem med armen, det kom direkt under uppvärmningsvarvet och sedan blev det värre och värre. Jag har haft problem med armen tidigare men inte så här mycket. Jag kunde inte ens växla mot slutet. Förmodligen är det några nerver i armbågen som har kommit i kläm.

Efter behandling med kylpåse och smärtlindrande kunde Lindberg sätta sig bakom ratten i det andra heatet och han utmanade Palnér om segern.

– Jag vet inte om jag hade kunnat ta honom även om jag hade varit frisk i armen, säger Lindberg. Jag kände av armen men jag gjorde inget misstag på grund av skadan. Palnér var riktigt snabb, jag hade inte det grepp jag hade i kvalet och jag tror inte jag hade tagit honom ändå.

För Alexander Graff blev det en mardrömshelg. Han uteslöts efter det första heatet då teamet av misstag monterat ett däck som inte var inmärkt. I det andra åkte han på en ”drive through”-bestraffning efter en incident där Christoffer Bergström snurrade av efter kontakt med Graff. Graff slutade femma men var inte nöjd med tävlingsledningens beslut.

– Det är inte ofta jag åker från en tävling förbannad men det här suger, säger han. Jag var på insidan om Christoffer och enligt reglerna har jag rätt att vara där. Vi ska lämna plats åt varandra i sådana situationer, ändå är det jag som åker på bestraffningen. Det här är en katastrof för min satsning på mästerskapet, säger han.

En liten kortvarig tröst i bedrövelsen var att Graff åkte upp en placering till tredjeplatsen efter att Edvin Hellsten, Nova Racing, tilldömdes en tidsbestraffning på 30 sekunder efter att ha varit involverad i en liknande incident, även den med Christoffer Bergström. Trösten var dock kortvarig. Ytterligare något senare övertog Christoffer Bergström tredjeplatsen efter att tävlingsledningen backade resultatet med ett varv då man inte hade flaggat av racet i tid. Därmed halkade Graff ned till en slutlig fjärdeplats i det andra heatet.

För Christoffer Bergström, Team Pampas, har det gått troll i jakten på den första pallplatsen i karriären. I det första heatet kom den på ett sätt som han inte riktigt hade önskat – efter Graffs diskning. I det andra heatet körde han i mål som fyra och fick ta emot tredjeprispokalen först efter att prisutdelningen var klar.

Freddie Magnusson, Memphis Racing, hade en bedrövlig helg. Förutom att farten inte riktigt infann sig åkte han för fort – i depån – efter en tjuvstart. Det blev en andra straffrunda för Magnusson efter fortkörningen och han slutade först på en sjätteplats i det andra heatet. Trots den magra utdelningen avancerade Magnusson till en tredjeplats i tabellen.

Längre bak i fältet körde Simon Magnusson till sig två sjundeplatser och Emelie Liljeström slutade sexa och åtta i de båda heaten.

Med dagens resultat från Rudskogen går Mattias Lindberg till halvtidsvila med en överlägsen ledning i mästerskapet. Avståndet till den nya mästerskapstvåan Palnér är 54 poäng, att jämföra med de 39 poäng som skilde till Graff före helgen tävling.

– Jag åkte hit med förhoppning om att vinna båda heaten men jag trodde inte riktigt på det, andra förare hade varit här tidigare. Jag vill vinna varje race men jag är nöjd med resultatet från den här helgen, summerade Lindberg en av de rörigaste racehelgerna på mycket länge.

Nästa stopp i kalendern för V8 Thunder Cars är Västkustloppet då klassen gästar STCC i Falkenberg den 8-9 juli.

Resultat V8 Thunder Cars Rudskogen 17-18 juni

Heat 1