Från karting till racing – Jessica Bäckman testade V8 Thunder Cars

Genom ett samarbete mellan Svenska Bilsportförbundets Kartingutskott och V8 Thunder Cars fick 20-åriga Jessica Bäckman från Luleå under måndagen möjlighet att testa en V8 Thunder Cars-bil på Mantorp Park. Jessica vann sin plats på testet när hon tog hem Riksmästerskapet i kartingklassen Senior 125 i Kristianstad i somras – Jessica trivdes bakom ratten på Bryntesson Motorsports mästerskapsvinnande Ford Mustang.

– Det här var jätteroligt, det var första gången jag fick köra en racerbil, säger Jessica. Det var en upplevelse. Bilen var ganska lättkörd, inte helt olik en kart och man måste vara mjuk i sin körning.

I år har Jessica egentligen tagit klivet från karting till rallycross, kartingtävlingen i Kristianstad råkade passa in i kalendern och Jessica ville gärna försvara sin titel från i fjol, något hon alltså gjorde med framgång. I år har Jessica tävlat i Supercar Lites-serien i RallyX Nordic och gjort stora framsteg där. Men i framtiden vill hon gärna komplettera tävlandet i rallycross med racing.

– Det skulle vara en dröm, säger hon. Det blir inte så mycket körning och långt mellan tävlingarna annars. Det skulle vara bra för mig att få köra racing emellanåt för att få mycket körtid. Johan Kristoffersson och Mattias Ekström kombinerar och de blir bättre förare på det viset.

Tony Bryntesson, promotor för V8 Thunder Cars, hade bara lovord till övers för Jessica.

– Hon skötte sig väldigt bra och imponerade stort, säger han. Jessica hann göra framsteg på de få varv som det ändå handlar om på en sådan här testdag. Det är väldigt roligt och också viktigt att visa att steget från karting till racerbilar inte är så stort – är man en duktig kartingförare så har man alla förutsättningar att kunna gå vidare i racingkarriären via V8 Thunder Cars.

För Stefan Andersson, ordförande i Svenska Bilsportförbundets Kartingutskott, är samarbetet med V8 Thunder Cars betydelsefullt.

– Det är viktigt med samarbete mellan våra olika sportgrenar inom motorsporten så att vi kan utvecklas tillsammans, säger han. Att jobba över gränserna skapar ett mervärde för våra medlemmar och det här är ett exempel på hur man kan göra – den som vinner riksmästerskapet får en möjlighet att gå vidare i sin racingkarriär. Vi är jätteglada att Jessica fick den här chansen och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med V8 Thunder Cars 2018.

• rallycross
  • karting

Se V8 Thunder Cars på Viaplay

V8 Thunder Cars kan ses på Viaplay. En vecka efter varje tävling kan du avnjuta ett halvtimmesmagasin med det bästa från tävlingshelgen.

Länk: https://viaplay.se/serier/sm-i-v8-thunder-cars

V8 Thunder Cars är en racingklass med sina rötter i amerikanska racingtraditioner – det handlar om muskler under huven och tät racing. För att hålla ned driftkostnaderna och skapa sportsligt rättvisa förhållanden används enhetschassin och enhetsmotorer i V8 Thunder Cars. Motorerna, V8:or på 450 hästkrafter, tillverkas av General Motors racingavdelning och chassit är framtaget och utvecklat av Howe Racing Enterprises USA och Performance Automotive Scandinavia. Deltagarna kan välja mellan tre olika karosser, Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger. V8 Thunder Cars har i sin nuvarande form existerat sedan 1987 (fram till 2012 under namnet Camaro Cup) men klassens anor sträcker sig ända tillbaka till 1975 då Superstar Cup, en klass för enbart Chevrolet Camaro-bilar hade premiär. V8 Thunder Cars fick RM-status 2008 och samma år gick man också över till miljöanpassat bränsle från Aspen. Från och med 2013 har V8 Thunder Cars SM-status.