Mattias Lindberg ny mästare i V8 Thunder Cars

Mattias Lindberg, Bryntesson Motorsport, är ny mästare i V8 Thunder Cars efter att ha slutat trea i helgens första heat av två på Mantorp Park. Den tidigare mästaren, Alexander Graff, Memphis Racing, gjorde vad han var tvungen, tog pole position i båda heat och vann det första efter att ha satt snabbaste varv – men det räckte inte. Lindbergs poängförsprång är ointagligt och är därmed mästare för andra gången i V8 Thunder Cars. Den första titeln tog han 2015.

– Vi har kört för mästerskapet hela säsongen så det känns bra, säger Mattias Lindberg. Jag var rätt så säker på att ta SM-guldet eftersom vi hade så stor ledning.

Med sex segrar, varav de fem första togs i säsongens inledande tävlingar, har Lindberg sett närmast oslagbar ut även om Alexander Graff har knappat in mot slutet av säsongen.

– Det har varit en sjukt bra säsong, fortsätter Mattias. Jag har varit snabbast i alla kval utom de där jag blev utesluten av tekniska skäl och det här sista kvalet. När inte tekniska fel har ställt till det har jag varit extremt snabb.

Alexander Graff som inledde säsongen som mästare hade en motig inledning på säsongen. Redan i premiären hamnade han på efterkälken efter en tjuvstart och i den tredje deltävlingen fick han se en seger struken efter att ha kört på ett däck som inte var inmärkt.

– Vi gick in i den här säsongen försvara guldet, men det gick lite troll i saker och ting, säger Alexander Graff. Efter det har vi fått jaga och mot slutet har vi tagit igen otroligt med poäng. Mattias hade kunnat avgöra mästerskapet förra helgen på Trailer Trucking Festival, men det lyckades han inte med och den här helgen har vi gjort ett ännu bättre jobb med att ta pole och vinna det första heatet.

Segern i det första heatet innebär också att silvermedaljen i mästerskapet är säkrad för Alexander Graff.

– Silvret känns inte som en jättestor förlust med tanke på att vi har kämpat ur ett underläge hela säsongen. Jäkligt glad över den här säsongen, vi har samarbetat bra, fått till en bil som är fantastisk till finalen. Jag är nöjd med både min körning, teamet har presterat och Mattias är en jätteduktig chaufför – det är väl en sådan man ska bli slagen av, eller hur?

Tvåa i det första heatet blev Alexander Graffs teamkompis Freddie Magnusson som därmed upprepar sitt årsbästa. Förra tävlingshelgen, just på Mantorp Park, blev han också tvåa. Magnusson har chans på bronset. Han ligger arton poäng efter Marcus Palnér, Team Pampas, som slutade fyra idag.

I morgon, lördag, körs det andra heatet för helgen och det sista för säsongen.

Resultat V8 Thunder Cars, STCC finalen, Mantorp Park –
Heat 1, 20 minuter