​V8 Thunder Cars med 8000 hästar till Västkustloppet

Västkustloppet i Falkenberg markerar halvtid för V8 Thunder Cars mästerskap. Arton bilar och 8000 hästkrafter kommer till start och inför helgens tävlingar befinner sig rookien Emil Persson, Bryntesson Motorsport, i ledning före favoriten Alexander Graff, Memphis Racing.

– Det är kul att vi blir många förare och den här tävlingen kommer att bli mycket tuffare än de vi har kört hittills, säger Emil Persson. Falkenberg är en sån där bana där det är tajt och det gäller att hålla ihop det och att kvala bra för att vara med i toppen. Det kommer att bli tufft, ”Graffen” är hungrigare än vanligt men jag ska ge honom en fajt.

Alexander Graff är inne i sin mest intensiva säsong någonsin i racingkarriären. Han dubblerar genom att köra både V8 Thunder Cars och NASCAR Euroseries. Senaste helgen körde han ett ovalrace i Frankrike och slutade sjua och nia de finaler som kördes – och som NASCAR-traditionen bjuder så innebär ovalrace vänstervarv.

– Det ska bli skönt att få svänga höger och rätta till nackspärren från i helgen, säger Graff. Skönt med ett stort startfält och att vi får se ett rejält uppsving för klassen. Det enda som gäller för mig den här helgen är att äta ikapp avståndet till Emil och helst ta mig om honom men fortsätter han sin trend kommer han att prestera på topp och då måste jag presterna ännu bättre för att slå honom.

Bakom tätduon pågår en hård kamp om placeringarna i tabellen. Marcus Palnér och Christoffer Bergström från Team Pampas stod båda på pallen senast i Anderstorp och till den här helgen har de dessutom förstärkning av Edward Sandström i teamet.

Edvin Hellsten, Nova Racing, och Freddie Magnusson, Memphis Racing, jagar också placeringar. Edvin har tre fjärdeplatser så här långt och är förstås sugen på en pallplats. Freddie Magnusson har kämpat med att hitta farten i år och senast glimtade han till på Anderstorp när han tog sin bästa placering för säsongen, en fjärdeplats i det andra heatet.

Västkustloppet ser också Team Trysil från Norge göra en tillfällig comeback i V8 Thunder Cars med Stein Frederic Akre och Eivind Akre bakom ratten på varsin Chevrolet Camaro. Stein Frederic, trea i mästerskapet 2016, har kört rallycross de senaste säsongerna. Nu byter han ut gruset mot asfalt.

– Det är bra att det blir en extra träning på fredagen. Den här bilen går inte att köra som en rallycross-bil med fyrhjulsdrift. Det kommer att kännas lite ovant men jag trivs i Falkenberg, det kommer att bli bra.

Hemmapubliken kan se fram emot att få se den unge talangen Filip Sandström göra V8 Thunder Cars-debut på hemmaplan. Filip kör annars i det danska DTC-mästerskapet och har hävdat sig väl mot tufft motstånd.

Årets startfält i V8 Thunder Cars innehåller också ett gäng förare som knackar på porten till placeringar bland de fem bästa. Mats Nilsson, Anders Conradzon, Kristoffer Lundström och Robert Paulsson, alla nya för i år, har alla kapacitet att utöka sin poängskörd. Andreas Nilsson, som kör i fältets minsta team, har också flyttat fram positionerna för i år och vill vara med i leken.

Från Helsingborg ansluter också Sten Jarl och Simon Olsson till startfältet. Oskrivna kort i det här sammanhanget men båda har gedigen racingerfarenhet och Kristianstad-föraren Jocke Johansson, som gör sin andra start i racingkarriären, kompletterar det arton man starka startfältet.

Tidsschema V8 Thunder Cars Västkustloppet 7-8 juli

Lördag