VaasaBalls nye LNG-beholderkonsept: Mer kompakt, mer fleksibelt og smartere

VaasaBall LNG Products, som ble startet i 2010, produserer beholdere for å lagre og transportere flytende gass, såkalt LNG. Konseptet bygger på at gassen kjøles ned, slik at den går over i flytende form, noe som gjør at volumet reduseres med 600 ganger. Gassen oppbevares deretter i selskapets kuleformede vakuumisolerte beholder som har flere fordeler i forhold til tradisjonelle sylinderbeholdere. De er blant annet sterkere og billigere å produsere.

Det finske selskapet VaasaBall LNG Products har tatt i bruk helt nye produktkonsepter for å transportere flytende gass.
– Dette er et ledd i utviklingen av selskapet og en måte for oss å komme inn på nye markeder, sier Juha Niemi, adm. dir. for VaasaBall LNG Products.

VaasaBalls beholdere har en unik design som er patentert. Utformingen gjør at beholderne blir sterke, robuste og billige å produsere. Den samme produksjonsmetoden er egnet for både store og små beholdere som kan brukes både på land og til vanns.

Den nye produktserien omfatter alt fra minibeholdere for industrigass, tradisjonelle LNG-beholdere som kan transporteres på tilhengere, og stasjonære LNG-beholdere for industrianlegg og havneterminaler. De nye produktene har en ting til felles. De er alle tre fleksible og lette å transportere fra et sted til et annet. Minibeholderen som bare er en kubikkmeter stor, har et beskyttelsesdeksel rundt seg. Det innebærer at et titalls beholdere får plass på et vanlig lasteplan, noe som gjør minibeholderen til en fleksibel energiløsning for mindre industrier og kraftverk.

Sterk samarbeidspartner

– I denne omgang har vi valgt å satse på minibeholderen siden den er relativt billig å utvikle og produsere. I dette prosjektet samarbeider vi med en av verdens største distributører av industrigass. Vi regner med å ha et ferdig produkt klart i løpet av dette året, forteller Niemi.
I både Sverige og Norge finnes det langt fremskredne planer om å bygge bygassnett der flytende terminaler skal forsyne nettet med gass. VaasaBall har utviklet et patentert konsept der gassbeholderen er bygd sammen med selve lekteren, noe som gjør at konstruksjonen blir både mer stabil og sikker.
  – Bygassnett med en flytende terminal er et spennende konsept som er både billigere, mer fleksibelt og som kommer raskere i drift enn om man bygger en tradisjonell terminal i havnen. Vi ser store forretningsmuligheter innen dette markedssegmentet, sier Niemi.

Pilotanlegg snart klart

VaasaBall bygger for øyeblikket et pilotanlegg for Gasum, som er Finlands ledende selskap når det gjelder import, foredling og distribusjon av gass. Anlegget er planlagt klart i løpet av høsten.
 – Arbeidet går fremover som planlagt. Det er viktig for oss å utvikle et ferdig anlegg som fungerer og er i drift. For potensielle kunder ønsker jo å se at konseptet fungerer i praksis, sier Niemi.

VaasaBall har utviklet sitt konsept for å lagre og transportere flytende gass med egenkapital og med finansiering fra innovasjonsfinansieringsanlegget Tekes og utviklingsamarbeid med Aalto-universitetet. Gasselskapet Gasum og verkstedskonsernet Wärtsilä er andre viktige samarbeidspartnere.

• vaasaball
  • marine bränsle
  • lng-bränsle
  • lng transport
  • lng storage
  • lng flytande naturgas
  • lng export and import market
  • lng export & import
  • lng
  • gastank

VaasaBall LNG Products Ltd.
Helsinki office
Melkonkatu 22 A