Utökat trepartssamarbete möjliggör tillvaratagande av 5 ggr mer restvärme

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2019 10:04 CET

Sara Maier från Arc Metal och Jonny Östling från Värmevärden

Arc Metal AB, Ovako AB samt Värmevärden i Hofors AB har i ett gemensamt projekt utökat tillvaratagandet av lågtempererad restenergi från Arc Metals produktion. Projektet, som delvis finansierats av Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet, ökar återvinningen till upp emot fem gånger – energi som annars skulle gå till spillo.

Värmevärden i Hofors levererar ånga och värme till Ovako och Arc Metals processer och lokaler. Restvärmen från processerna tas om hand för att för att i sin tur värma Hofors samhälle. Genom ett utökat samarbete har nya ledningar dragits från Arc Metals produktion för att den lågtempererade, ca 55 gradiga, restvärmen ska föras över till Ovakos sekundärsystem och i slutändan värma lokalerna.

‒ Den utbyggda närvärmeledningen sammankopplar nu kylsystemet från ugnarna med ett sekundärvärmesystem som ska kunna utnyttja uppemot fem gånger mer restvärme än vad som tidigare varit möjligt berättar Sara Maier, miljöingenjör på Arc Metal.

Projektet har delvis finansierats genom en ansökan till Naturvårdsverkets satsning Klimatklivet, en del av statsbudgeten som ger stöd till de lokala och regionala åtgärder som bidrar till störst varaktig minskning av växthusgasutsläpp per investerad krona. Den totala återvinningen motsvarar uppvärmningen av ca 50 villor/år och totalt ger projektet en utsläppsminskning på 75 000 kg CO2-ekvivalenter per år.

‒ Projektet är ett resultat av ett väl fungerande trepartssamarbete där energi som annars skulle gått till spillo istället kan tillvaratas, vilket är glädjande inte minst för miljön säger Värmevärdens projektledare Jonny Östling.

För mer information, vänligen kontakta;

Jonny Östling, Projektledare Värmevärden, på 070-679 13 46 eller jonny.ostling@varmevarden.se

Värmevärden levererar hållbara energilösningar till bostäder, industrier och lokaler. Verksamheten finns i 10 kommuner i Mellansverige och totalt har vi ca 90 anställda – alla engagerade för en trygg och säker leverans till våra kunder. I flera av våra nät finns ett nära samarbete med industrin på orten, på det sättet kan vi använda restvärme från industrin till att värma bostäder och lokaler, en miljövänlig och effektiv metod att tillvarata jordens resurser.

Kommentarer (0)

Kommentera