Vi lanserar ett verktyg som vi vet tagits emot väl av användarna i Finland, säger Dorit Greve, VD, Växa Sverige.

Finskt/svenskt samarbete stärker svenskt lantbruks konkurrenskraft

I sommar lanserar Växa Sverige MinGård™ - ett helt nytt mobilanpassat, flexibelt och öppet managementverktyg för mjölk- och köttföretagare. MinGård utvecklas tillsammans med finska Mtech, som valts som strategisk samarbetspartner för att i snabbare takt kunna leverera IT-lösningar med kundnytta till svenska lantbrukare.

Lantbrukets ökade krav på digitaliserade och automatisera arbetsprocesser leder till att mangagementverktyg digitaliseras och behöver uppdateras i ett allt snabbare tempo. Växa Sverige har utvärderat, och efter noggranna överväganden, valt finska Mtech som den mest lämpliga samarbetspartnern för utveckling av ett nytt managementverktyg som möter svenskt lantbruks nuvarande och kommande behov. Samarbetet har möjlighet att ge båda parterna konkurrensfördelar genom gemensam, snabb och användardriven utveckling samt tack vare samfinansieringen.

- I Mtech får vi en kompetent samarbetspartner, vi lanserar ett verktyg som redan är testat och som vi vet tagits emot väl av användarna i Finland, säger Dorit Greve, VD, Växa Sverige.

Systemet används redan av 8 000 användare

Systemet anpassas nu för svenska lantbrukare. Lösningen lanserades för två år sedan i Finland och har redan över 8 000 nöjda finska användare.

-Kunderna i Finland är mycket nöjda med systemet. Genom att vi nu kan fortsätta utvecklingen tillsammans med Växa Sverige får vi tillsammans tillgång till mer kunnande, mer resurser och möjlighet att vidareutveckla tillsammans för två marknader med liknande behov. Vi ser stor potential i samarbetet med Växa Sverige, säger Christian Jurvanen, VD för Mtech.

Arbetet är i full gång för att första version av det användarvänliga, flexibla webbaserade verktyget för mjölk- och köttföretagare ska kunna lanseras i Sverige. Den första delleveransen kommer att vara färdigt för pilotdrift i sommar och kommer att lanseras på bred front under tidig höst 2018.

För ytterligare information, kontakta:

Dorit Greve, VD Växa Sverige, dorit.greve@vxa.se +46 10 471 09 11

Armina Avanes, IT-chef Växa Sverige, armina.avanes@vxa.se 010-471 06 31

Christian Jurvanen, VD Mtech, christian.jurvanen@mtech.com+358 20 747 2309

Växa Sverige är ett medlemsföretag med totalt 6 796* medlemmar, varav cirka hälften är aktiva i mjölkproduktion. Vår verksamhet bedrivs från ett 30-tal driftplatser över i stort sett hela landet.

Växa Sverige tillhandahåller rådgivning och service som sänker kostnaderna, optimerar produktionen och ökar lönsamheten i lantbruksföretag. Växa erbjuder tjänster inom allt från semin och avbytarservice till avelsrådgivning, förebyggande djurhälsoarbete och rådgivning inom företags- och affärsutveckling.

*2016/17