Den mobila djurtavlan fungerar både för mjölk- och köttbesättningar

Nu kan du ha alla besättningens djur i mobilen

Idag lanserar Växa Sverige den Mobila djurtavlan som gör det möjligt att se uppgifter om varje enskilt djur i besättningen via mobilen. Lantbrukaren kan se när kon ska kalva, när hon kan semineras, hälsoläge och även uppgifter kring avkastning i form av slaktvikt, övriga vikter och mjölkavkastning finns i den Mobila djurtavlan. Fram tills den 31 mars kan de lantbrukare som vill prova tjänsten göra det utan kostnad.

Den Mobila djurtavlan är till nytta för lantbrukaren både i daglig drift och vid besök av t ex veterinär eller inför seminering. Data hämtas upp från flera olika källor, och alla de mjölkproducenter som är anslutna till Kokontrollen och de nötköttsproducenter som är anslutna till KAP (Kött, Avel, Produktion) eller djurägare anslutna till Härstamningskontroll eller Semin kan använda tjänsten.

Den mobila djurtavlan är ett steg mot ännu mer användarvänliga tjänster

Den Mobila djurtavlan är ett steg i arbetet med att göra våra verktyg och tjänster ännu mer användarvänliga och mobilanpassade. I de tester vi gjort hos kunder har vi fått mycket positiva gensvar och vi vill att många djurägare får möjlighet att prova tjänsten. Därför erbjuder vi att få testa utan kostnad fram till 31 mars! Därefter kostar tjänsten 49 kronor per månad, säger Catrine Nelson, avdelningschef Kokontrollen och KAP.

Nedan två länkar med filmer som visar hur den Mobila djurtavlan fungerar.

För besättningar med mjölkkor: https://dreambroker.com/channel/bfvj5sg7/ugwc0965

För besättningar med nötköttsproduktion: https://dreambroker.com/channel/bfvj5sg7/v0duenyz

Beställning av den Mobila djurtavlan görs på Min sida på www.vxa.se

För mera information:

Kristina Remgård, Kokontroll och KAP, Växa Sverige: kristina.remgård@vxa.se eller 010-471 09 06

Catrine Nelson, avdelningschef Kokontrollen och KAP: catrine.nelson@vxa.se eller 010-471 09 23

Växa Sverige är ett medlemsföretag med totalt7 654* medlemmar, varav cirka 3500 är aktiva i mjölkproduktion. Vår verksamhet bedrivs från ett 30-tal driftplatser över i stort sett hela landet.

Växa Sverige tillhandahåller rådgivning och service som sänker kostnaderna, optimerar produktionen och ökar lönsamheten i lantbruksföretag. Växa erbjuder tjänster inom allt från semin och avbytarservice till avelsrådgivning, förebyggande djurhälsoarbete och rådgivning inom företags- och affärsutveckling.