​Första spadtaget för 248 nya studentbostäder på Campus – storsatsning på trä och miljö

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2016 18:52 CEST

Idag tas det första spadtaget för att bygga 248 nya hållbara studentbostäder på Campus.

Spadtaget tas av Olle Sandahl (KD), styrelseordförande Videum, Per Schöldberg (C), styrelseordförande Växjöbostäder, Maria Säterdal, vd Växjöbostäder, Lena Boberg, vd ICA Fastigheter, Håkan Ronnlycke, etableringschef ICA Sverige och Staffan Dahlström, vd GBJ Bygg AB.

Genom ett samarbete mellan Videum, Växjöbostäder och ICA Fastigheter har Videum sålt 13 100 kvm mark till ICA Fastigheter och Växjöbostäder som tillsammans i ett 3 dimensionellt ägande nu bygger en ICA Kvantum-butik i bottenplan och 248 studentbostäder, i de sju ovan liggande våningarna. Det blir 240 ettor på 27 m2 och 8 tvåorna på 48 m2.

Byggnaderna byggs i en träbaserad konstruktion enligt miljöbyggnad guld för ICA-butiken respektive miljöbyggand silver för studentbostäderna.

Butiken planeras att öppna våren 2018 och preliminär inflyttning i studentbostäderna är satt till terminsstarten hösten 2018.

– Nu tar vi ytterligare steg på vägen i universitetsstaden Växjö. Vi bygger inte bara nytt utan prioriterar också ett hållbart byggande, säger Per Schöldberg (C), styrelseordförande Växjöbostäder.

– Den nya Campussatsningen prioriterar hållbart byggande och trähus i enlighet med Växjö kommuns miljöarbete. Att bygga klimatsmart med en träbyggnadsstrategi, och utnyttja alla fördelar som industriellt träbyggande medför, är en viktig framtidsfråga, säger Maria Säterdal, vd Växjöbostäder.