Växjöbostäder och Linnéstudenterna skapar samarbete för ökad trygghet

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2018 15:31 CEST

Forskaren på Campus i Växjö. Foto: Växjöbostäder

Växjöbostäder och Linnéstudenterna har sedan länge ett samarbete om bostadsförmedling. Nu tar parterna tillsammans ett nytt grepp och siktar mot ökad trygghet för studenterna på Campus.

I slutet av 2017 kunde vi läsa artiklar om ökad otrygghet på Campus. Ett ämne som ligger både Växjöbostäder och Linnéstudenterna varmt om hjärtat. Det blev därför ett självklart fokus när parterna skulle hitta ett fokusområde för det framtida samarbetet.

Parterna har samarbetet under många år och under de senaste åren har Växjöbostäder delvis finansierat en tjänst på Linnéstudenterna som arbetat med bostadsförmedling. När samarbetsavtalet skulle förhandlas om under hösten var båda överens om att man ville ha en annan typ av samarbete.

- Trygghet är en oerhört viktig fråga för oss för alla våra hyresgäster. När vi såg att mätningar visat på ökad otrygghet på Campus måste vi självklart agera. Att kunna samarbeta med Linnéstudenterna, som redan gör mycket bra på Campus, är oerhört värdefullt., berättar Maria Säterdal, VD Växjöbostäder

I det nya samarbetsavtalet åtar sig Växjöbostäder att involvera kåren i frågor som rör boende för studenter och man ska tillsammans verka för en tillfredställande boendesituation. Parterna ska också samverka för en tydlig kommunikation rörande studentbostäder.

- Jag är stolt över vårt nya samarbetsavtal med Växjöbostäder, där vi på kåren får möjlighet att skapa ett ännu större värde i viktiga frågor som rör Växjös studenter. Vi är övertygade om att detta ger goda möjligheter för en ännu närmre dialog samt en ökad trygghet för studenterna, säger Elin Axén, Ordförande Linnéstudenterna

Samarbetsavtalet började gälla 1 april och löper till slutet av året. Nu ska parterna tillsammans sätta en konkret handlingsplan för att stötta målen i avtalet och under hösten utvärdera hur det nya samarbetet fungerat.

För mer information:

Jennie Isberg, Kommunikationschef Växjöbostäder, 070-892 92 89