Vagabond Shoemakers fortsatta resa i Danmark och Norge

Efter ett långt och framgångsrikt samarbete kommer nu Tygesen Company A/S att avsluta som distributör för Vagabond Shoemakers. Därmed kommer Danmark och Norge från och med AW2019 att ingå i det svenska moderbolaget Vagabond International AB.

Att avsluta samarbetet är ett gemensamt beslut som är baserad på de snabba förändringar som detaljhandeln genomgår, där tidigare marknadsgränser suddas ut och produkter rör sig alltmer mellan länder. Klassiska distributörsupplägg med enskild bearbetning av de nordiska länderna kan därför inte längre ses som det optimala för varumärkets fortsatta resa.

Vagabond finns numera i 40 länder, med Skandinavien som nav och med länder som Tyskland och England som viktiga nyckelmarknader. Stor fokus har även USA, Holland och Italien för att långsiktigt bygga ett starkt globalt starkt varumärke. Inom denna etableringsstrategi är ambitionen att stärka de nordiska länderna och arbeta enhetligt med varumärkets utveckling här.

Tygesen var i början av 90-talet den första externa distributören för Vagabond och kom ombord i ett läge när varumärket var helt nytt. Över årtiondena har Tygesen Company A/S genom ett nära samarbete med Vagabond och med sin gedigna produkt- och säljerfarenhet omsorgsfullt byggt upp en stark närvaro på den danska och norska marknaden för Vagabond Shoemakers. Tygesen Company A/S kommer också fortsatt vara aktiva på den skandinaviska marknaden i form av nya aktiviteter och med redan befintliga dotterbolag.

Contact Tygesen & Co A/S: +45 74723767

Contact Vagabond International AB: +46 340 541200

• Företagsinformation

• modernvagabond
  • fashion
  • detaljhandel
  • vagabond shoemakers
  • vagabond

Vagabond är svensk skodesign och ett av Europas starkaste varumärken inom skomode. Varje år distribueras 2,5 miljoner par skor på ca 40 marknader och ingår i sortimentet hos över 4000 återförsäljare. I Sveriges enda kompletta designstudio för skor omsätter vi en designidé till en färdigproducerad prototyp som sedan tillverkas i Asien och säljs runt om i världen. Konceptbutikerna Vagabond Store finns på utvalda orter så som Stockholm, Berlin, Moskva, Köpenhamn Helsingfors och Warszawa. Vagabond har även E-handel på Vagabond.com.