Vagabond Shoemakers live i USA

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2018 08:00 CET

Vagabond Shoemakers hos Shoe Market.

Som marknadsplats för Vagabond Shoemakers får nu Urban Outfitters och ASOS sällskap av både Nordstrom och en shop-in-shop hos Shoe Market i Williamsburg. Nordamerika är just nu i fokus för svenska Vagabond.

Vagabond har under flera säsonger byggt upp distribution och närvaro i USA och Kanada genom samarbeten med noga utvalda kunder och marknadsplatser. Varumärket har även synts på de stora mässorna i Las Vegas och New York. Nu har turen kommit till Nordstrom, ett av USA:s största och mest välrenommerade varuhus.

Nordstrom har en enorm täckning på den nordamerikanska marknaden och är starka inom mode”, säger Klas Andersson, Sales Director på Vagabond. Vagabond kommer att finnas på Nordstrom Online. ”Nordstrom är ett starkt tillägg i vår portfölj och det är för att vi lyckats bra med våra övriga kunder som vi nu får chansen där”.

När det gäller att synas starkt lokalt, så inleddes i veckan ett fördjupat samarbete med Shoe Market – en nischad skobutik med tydlig profil i Williamsburg. ”Våra produkter passar väldigt fint in i deras mix och försäljningen har haft en fantastisk utveckling”, säger Klas Andersson. I samband med modeveckan öppnade under torsdagen en shop-in-shop och därmed skapas utrymme för en breddning av sortimentet. ”Vi är väldigt nyfikna att se vad detta kan ge och har stort förtroende för Shoe Market som destination”, konstaterar Klas Andersson.

Capsule-mässorna i Las Vegas och New York är också ett viktigt verktyg för Vagabond. Intresset för varumärket är stort och både större och mer nischade butiker och kedjor kommer ombord som nya kunder. Vagabond har i dagsläget en organisation på plats för att sköta om marknaden. ”Vi har lokala säljorganisationer på plats på flera nyckelmarknader, så även nu i USA. Det mesta sköts från vårt globala huvudkontor, men det är viktigt att även kunna agera lokalt”.

FOR MORE INFORMATION, PLEASE CONTACT
Ibeyostudio - Isak Hellerup, isak@ibeyostudio.se, 0723-610253
Vagabond - Anna Fahle Björcke, anna.f@vagabond.com, 0732-096268

Vagabond är svensk skodesign och ett av Europas starkaste varumärken inom skomode. Varje år distribueras 2,5 miljoner par skor på ca 40 marknader och ingår i sortimentet hos över 4000 återförsäljare. I Sveriges enda kompletta designstudio för skor omsätter vi en designidé till en färdigproducerad prototyp som sedan tillverkas i Asien och säljs runt om i världen. Konceptbutikerna Vagabond Store finns på utvalda orter så som Stockholm, Berlin, Moskva, Köpenhamn Helsingfors och Warszawa. Vagabond har även E-handel på Vagabond.com.

Kommentarer (0)

Kommentera