Vagabond Shoemakers prisas för sin modeexport

Priset som årets Modeexportör 2017 tilldelas Vagabond Shoemakers. Vinnaren offentliggjordes vid Habits modegala som ägde rum på Berns under gårdagen.

Med en årlig försäljning som uppnår runt två miljoner par skor, där export står för över två tredjedelar, uppvisar varumärket stor framgång på några av världens största marknader.

”Allt sedan starten har målet varit att skapa ett modevarumärke med skor som fungerar globalt. Det är därför jätteroligt att vi nu får ta emot det här priset”, säger Marie Nilsson Peterzén, kreativ chef och medgrundare av varumärket.

Varbergsbaserade Vagabond Shoemakers får priset för att under sina 25 år, med Skandinavien som bas, etablerat varumärket på ett 40-tal marknader.

”I dagsläget är Storbritannien en varumärkesdrivande marknad tillsammans USA och Holland som är nya marknader för oss med viktiga nyckelkunder. Dessutom är vår närvaro i Milano väldigt utvecklande och inspirerande. Responsen vi får därifrån är oerhört stärkande för varumärket”, säger Anna Fahle Björcke, Head of Brand Communications.

Motivering
Med hängivenhet och fokuserat arbete når årets vinnare ut till en bred målgrupp världen över. Genom trendsäkra och högkvalitativa produkter till bra priser erövrar företaget marknad efter marknad och har blivit ett av Europas ledande varumärke.

• habit
  • export
  • vagabond shoemakers
  • vagabond
  • fashion

Vagabond är svensk skodesign och ett av Europas starkaste varumärken inom skomode. Varje år distribueras 2,5 miljoner par skor på ca 40 marknader och ingår i sortimentet hos över 4000 återförsäljare. I Sveriges enda kompletta designstudio för skor omsätter vi en designidé till en färdigproducerad prototyp som sedan tillverkas i Asien och säljs runt om i världen. Konceptbutikerna Vagabond Store finns på utvalda orter så som Stockholm, Berlin, Moskva, Köpenhamn Helsingfors och Warszawa. Vagabond har även E-handel på Vagabond.com.