VAGABOND SHOEMAKERS SLÅR UPP PORTARNA TILL DEN NYA, MODERNA SKOBUTIKEN

Trä, textilier, färg och en mer avdelad yta för provning, ska skapa en loungekänsla tillsammans med ett nytt sätt att möta kunden. Den klassiska kassadisken har utmanats, i det nya konceptet finns istället en arbetsstation med ett mobilt, kontantlöst kassasystem nära entrén för att skapa en naturlig mötesplats mellan butikspersonalen och kunden.

”Vi vill göra den moderna skobutiken, som ska vara välkomnande och inspirerande och där shoppingupplevelsen ska vara så personlig, smidig och positiv som möjligt för kunden.”- säger Marie Nilsson Peterzén, grundare och CD.

Genom att ha tydligt avdelade hyllsektioner, guidas man genom sortiment och får samtidigt en bra överblick av varumärket.

”Vi ser våra butiker som ett showroom med möjlighet att presentera kollektionen i sin helhet, då merparten av försäljningen sker utanför våra egna kanaler, genom andra återförsäljare och online” Marie Nilsson Peterzén.

Göteborgsbutiken fungerar som en pilot där det nya konceptet utvärderas och utvecklas för att sedan rullas ut i fler butiker och shop in shops. Konceptet har utvecklats inhouse av Vagabond och i samarbete med designbyrån Frankenstein Studios.

• Detaljhandel

Vagabond är svensk skodesign och ett av Europas starkaste varumärken inom skomode. Varje år distribueras 2,5 miljoner par skor på ca 40 marknader och ingår i sortimentet hos över 4000 återförsäljare. I Sveriges enda kompletta designstudio för skor omsätter vi en designidé till en färdigproducerad prototyp som sedan tillverkas i Asien och säljs runt om i världen. Konceptbutikerna Vagabond Store finns på utvalda orter så som Stockholm, Berlin, Moskva, Köpenhamn Helsingfors och Warszawa. Vagabond har även E-handel på Vagabond.com.