Vägvalets förslag till budget 2018 för Göteborg Stad

Vägvalet lämnar förslag till budget 2018 för Göteborg Stad inom flera olika områden som kommunen hanterar. Vi håller presskonferens på Gustav Adolfs torg klockan 12.00 idag. Kom gärna och träffa oss. Vi har genom åren arbetat fram flera förslag som vi anser att staden behöver genomföra. Om fler känner sig delaktiga skapar vi också en attraktiv stad som vi vill att Göteborg skall vara.

Här följer några nedslag i årets budget

Trafik- och stadsutvecklingsfrågor – Vägvalet har en rad förslag inom infrastrukturen. Vi vill att Göteborg sköter sin egna kollektivtrafik, att Göteborgs Spårvägar övergår i förvaltningsform och sköter spårvägstrafiken åt kommunen. Istället för att bygga den planerade stadslinbanan vill vi att kommunen utvecklar spårvägssystemet. Kollektivtrafiktaxan ska bättre spegla kostnaderna för att bedriva trafiken och det ska bli billigare att resa kortare sträckor. Vidare vill vi satsa mer på cykeltrafiken och inte ta bort boendeparkeringen, samt att parkeringsavgifterna återställs till en rimlig nivå. Cykelbanorna ska byggas ut och det eftersatta underhållet av våra gator, gång- och cykelbanor måste dessutom förbättras

Medborgarinflytandet - Medborgarinflytandet i Göteborg Stad måste förbättras. I ett modernt samhälle ska demokratin utgå från medborgarna och politiken ska spegla deras vilja. Vi vill involvera medborgaren i stadens framtid och därför lägger vi stort fokus på medborgarperspektivet. Vi tror att stora samhällsförändringar får störst genomslag om de stöds av en majoritet.

Vägvalet vill utreda hur det förstärkta folkinitiativet kan lyftas fram och presenteras för medborgarna i Göteborg. Vi vill också skapa fler mötesplatser för demokrati och dialog. Vi vill att biblioteken får en egen nämnd och utvecklas till mötespunkter, eller moderna mediatek. Vi vill helt enkelt att Göteborg stad ska inta en ledande ställning i landet och ha som mål att bli den bästa kommunen på lokal närdemokrati och medborgardialog.

Den digitala utvecklingen ska förbättras. Ett exempel är att allmänna handlingar ska i första hand lämnas ut digitalt, förfarandet ska vara lika över hela staden och utan avgifter. Ett annat exempel är att Göteborgs eBlomlåda ska utvärderas och utvecklas.

Det går att stoppa Västlänken - Västlänken är kanske det främsta exemplet på hur en felprioritering har tillämpats. Den totala kostnaden för pendeltågstunneln med dess fördyringar och tilläggsinvesteringar är nu 60-80 miljarder kronor (innehållande indexuppräkning från basåret 2009, låne-, ränte- och uppbördskostnader). Den kostnaden kan inte finansieras med nuvarande investeringsramar. Det är ett av de mest olönsamma projekt som någonsin planerats i Sverige. Nyttan för medborgarna kan inte heller bevisas och dessutom ökar inte heller kapaciteten på Göteborgs Central. Vägvalet anser att det finns alternativ till Västlänken som ska utredas.

Följ folkomröstningen - Efter att göteborgarna röstat i folkomröstningen om trängselskatt hösten 2014 har en något förvirrad debatt uppstått om vad valresultatet egentligen innebar och hur det skulle hanterats. Vare sig man vill eller inte så har en stor majoritet (57 %) röstat nej och visat att de inte stödjer trängselskatten. Vägvalet vill att Göteborg stad följer folkomröstningen, hemställer en begäran hos regeringen att ta bort trängselskatten och omförhandlar det Västsvenska paketet.

Bostadspolitiken – Vägvalet vill att stadens utveckling kan ske varsamt och med hänsyn till stadens siluett, inte för många höga hus, för tätt och bevara Göteborgs karaktär med förnyelse. Vi ska bygga fler småhus och billigare hyresrätter. Vi vill hjälpa mindre byggare att komma hit och samtidigt öka takten av markanvisningar, så att fler bostäder kan byggas för fler göteborgare. Vi slår också ett slag för ”byggemenskaper” med syfte att få fler att bygga.

Ny kommunal organisation - Stadsdelsnämnderna klarar inte sitt uppdrag och vare sig kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige kan frita sig från ansvar med motivet att verksamheten har delegerats. Vägvalet anser att det är dags att ta konsekvenserna av att stadsdelsnämndsreformen var ett administrativt stickspår som inte gav de fördelar som man hoppades på. Vägvalet vill därför ombilda de nuvarande stadsdelsnämnderna till sociala distriktsnämnder och samordna resursnämndsfunktionerna i en Social centralnämnd.

Kommunens alla bolag - Vägvalet anser att den nya bolagsorganisationen som har skapats har en alldeles för stark maktkoncentration. Vi finner det orimligt att ett enda bolag (Stadshuset AB) skall hantera halva kommunens verksamhet. Det blir näst intill omöjligt att få reda på vad som sker i dotterbolag långt ner i organisationen. Modellen brister i öppenhet och transparens. Därför ska antalet bolag minskas.

Barnen i Göteborg – Barnomsorgen ska kvalitetssäkras och antalet barn i förskolans barngrupper ska bli färre än idag. De äldre barnen ska ha tillgång till en fritidssysselsättning. Efter skolinspektionens rapportering om tillståndet i Göteborgs skolor under 2017 så är det flera åtgärder som ska till för att skolelever ska få förutsättningarna till att utbilda sig för att nå bättre resultat. Parallellt med målet att förbättra skolan behöver staden se över hur de ungas psykologiska hälsa hanteras. Vägvalet vill utreda hur staden kan bli bättre på att minska den psykologiska ohälsan så färre barn far illa.

Äldreomsorg - All omsorg om äldre måste vara baserad på individuella behov och önskemål. Individen måste betraktas som en fullvärdig person med möjlighet att själv få göra egna val där så är möjligt. Nu har beslut tagits i Kommunfullmäktige om att Lagen om Valfrihet (LOV) ska gälla inom hemtjänsten. Fokus måste läggas på att utöka, förbättra äldreboenden. Inga äldreboenden ska läggas ned. När en äldre människa uttrycker önskan om att flytta till äldreboende är skälen oftast väldigt starka. Om en person nekas plats kan man inte säga att valfrihet råder i äldreomsorgen. Vägvalet anser inte att stadens planer för äldreboenden är tillräckliga och vill därför bygga ytterligare 200 äldreboenden.

Kontroll över pengarna – Staden förbrukar mer medel än den har tillgång till. Vi värnar om stadens ekonomi och skär i den uppblåsta investeringsbudgeten. Vägvalet vill uppmärksamma stadens höga belåning och visa göteborgarna på vad deras skattemedel går till. Vi vill att skatteuttaget ska följa riksgenomsnittet. Därför tar vi medel från kommuncentrala poster och sänker skatten med 10 öre. Vi menar allvar med att se över hur stadens ekonomi hanteras för att förhindra att det byggs upp ett stort skuldberg åt framtida generationer att betala av.

Läs budgeten i sin helhet i det bifogade dokumentet.

E-post: claes.westberg@vagvaletgbg.se

• mediatek