Ny VA-Chef hos Vakin

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2017 08:53 CEST

Patrik Kjellgren, ny VA-chef hos Vakin från 1 september.

Patrik Kjellgren blir ny chef för vatten- och avloppsavdelningen inom Vakin och kommer att arbeta med att möta morgondagens behov av hållbar samhällsutveckling i vår region. Patrik kommer närmast från Tyréns där han var affärsområdeschef inom mark och anläggning.

‑ Det skall bli intressant och stimulerande att få vara med och utveckla Umeåregionens viktigaste infrastruktur, vatten och avlopp, för ett fungerade och hållbart samhälle, säger Patrik Kjellgren tillträdande VA-chef hos Vakin.

Bakom sig har Patrik Kjellgren många års erfarenhet i ledande befattningar. Han har mycket goda kunskaper från konsult-, mark- och anläggningsbranschen. Vakins VD Tomas Blomqvist är väldigt glad över den framgångsrika rekryteringen och nöjd med den höga kompetens som många av de sökande till tjänsten uppvisade;

- Många sökande med goda kvalifikationer visar att VA-branschen är intressant och att Vakin är en attraktiv arbetsgivare med mycket gott renommé inom branschen. Patriks kunskaper och personlighet kommer att komplettera vår ledning och ge nya perspektiv på Vakins utveckling. Vi ser fram emot Patriks tillträde 1 september.

Vår uppgift är alltså att förse medborgarna i Umeå och Vindelns kommun med ett gott och högkvalitativt dricksvatten samt att hantera hushållens avfallsprodukter, såväl avloppsvatten som fast avfall och återvinningsmaterial — allt med miljön i fokus.

Verksamheten bedrivs inom avdelningarna, Vatten & Avlopp samt Avfall & Återvinning. Bolaget bildades i Umeå kommun 1 januari 2000 och 1 januari 2016 slogs Vindeln och Umeås VA- och avfallsverksamheter tillsammans i bolaget VAKIN, Vatten- och Avfallskompetens i Norr AB. Inom Vakin arbetar 125 personer. 2014 var omsättningen 284 miljoner kronor. Verksamheten är taxefinansierad och taxorna är enligt lag baserade på självkostnadsprincipen.

Vakin ägs gemensamt av Umeå och Vindelns kommun.

Kommentarer (0)