Studenter lockas till framtidsbranscherna Vatten och Avfall

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2014 11:38 CET

Som i många andra branscher har UMEVAs rekryteringsbehov ökat de senaste åren. Såväl inom avfall och återvinning som inom vatten och avlopp. För att locka framtidens arbetskraft medverkar bolaget tillsammans med andra kommuners motsvarighet på studentmässorna i Luleå (LARV) och Umeå (UNIADEN) under januari.

Vattnet har många miljoner år på nacken och är världens viktigaste produkt. UMEVA och övriga vattenproducenter har ett ansvarsfullt uppdrag för att vattnet ska gå en ren och frisk framtid till mötes i många miljoner år till.

– Vi har ett långsiktigt ansvar för umebornas livsmiljö och vårt arbete måste hela tiden utvecklas i takt med nya förutsättningar och utmaningar. Därför är det viktigt att vi tänker långsiktigt även kring vårt
framtida rekryteringsbehov, säger Ingrid Undén Lindehell, personalchef på UMEVA.

Som ett led i detta medverkar UMEVA tillsammans med andra aktörer i området på arbetsmarknadsmässorna LARV vid Luleå Tekniska Universitet den 22 januari och UNIADEN vid Umeå Universitet den 28 januari. Det är Pireva (Piteå), Miva (Ö-vik), Tekniska förvaltningen Vatten och Avlopp Luleå samt Luleå Renhållning som tillsammans med UMEVA marknadsför sig under namnen ”Vatten i Norrland” och ”Avfall i Norrland”.

– Det här är ett sätt att visa upp oss och visa bredden av yrken som finns inom våra branscher. Med vårt gedigna kunnande och långa erfarenhet av hållbara lösningar i samhället känner vi också ett ansvar bortom kommungränsen. Därför känns det helt naturligt att vi samverkar med andra
kommuner i vårt område, fortsätter Undén Lindehell.

– Detta blir vårt åttonde deltagande på LARV och UNIADEN och vi är så glada över att i år få samverka med fler. Det förtydligar vilken möjlighet det finns till jobbtillfällen i dessa framtidsbranscher och visar också att samarbete är nödvändigt, avslutar Ingrid Undén Lindehell.

Foto: Fjolårets deltagande vid studentmässan LARV i Luleå.

Ingrid Undén Lindehell, personalchef, ingrid.unden.lindehell@umeva.se,

Simone Andersson, informatör, simone.andersson@umeva.se, 090-16