Väla satsar bokstavligen stort på årets julbelysning. Stora torget har fått en magisk inramning à la ”Skönheten och odjuret” med bland annat nya, pampiga ljuskronor.

Allt ljus på julen hos Väla

I dag, den 15 november, går startskottet för julen på Väla. Då tänds den efterlängtade julbelysningen både ute och inne, med både glittrande nyheter och älskade favoriter i repris.

I flera veckor har Välas elektriker jobbat med förberedelserna och i dag får alla besökare bokstavligen se sitt köpcentrum i nytt ljus.
– Vi satsar på vår julbelysning för upplevelsens skull, vi vill att det ska vara mysigt och inbjudande, att våra kunder ska njuta av stämningen och atmosfären här, säger Välas marknadschef Ulrika Nordström.

Alla ljusdekorationer har LED-lampor vilka har lång livslängd och förbrukar minimalt med ström.
– Totalt har vi dragit omkring 2 kilometer ljusslingor runt hela köpcentret. Utmaningen med att julbelysa Väla är att här redan är ljust, julbelysningen får inte försvinna i mängden men samtidigt inte vara så stark att den inte blir stämningsfull, berättar Välas ansvarige elektriker Mattias Rodehüser.

Väla försöker att förnya julbelysningen varje år, främst genom att flytta runt dekorationerna men ett par nyinvesteringar har gjorts: över Gamla torg svävar ett hav av vita och (förstås) rosa snöbollar och Stora torget har fått en magisk inramning à la ”Skönheten och odjuret” med bland annat nya, pampiga ljuskronor.
– Vi har valt årets nya dekorationer utifrån att de ska förändra miljöerna de hänger i, de ska både se och kännas annorlunda mot i vanliga fall. Tanken är att skapa stämning mer än julkänsla, belysningen ska hålla över tid och fungera även in på det nya året, säger Ulrika Nordström.

Inomhus finns även ett nytt, juligt inslag – på flera platser i köpcentret finns roliga ”selfie-spots” utplacerade. Slå dig ner hos årets största och sötaste nalle eller posera som tomte, nisse eller cool snögubbe.
– För den som vill ta en kul bild att dela med sig av i sociala medier eller få ett bildminne med hem. Kanske blir det årets julkort? säger Ulrika Nordström.

Utomhus har såväl de söta ekorrarna som den ståtliga älgen återuppstått och en pampig gran vid entré 6 gör att ingen kan tveka kring vilken högtid som är förestående.
– Vi vill skapa igenkänning och samtidigt ge lite julfeeling ända från vägen! säger Ulrika Nordström.

(Fler bilder finns att hämta i Välas pressrum.)